Ik weet zeker dat jullie als B&B-eigenaren het allemaal zijn. De een wellicht iets meer, maar jullie maken je er allemaal schuldig aan. Geef het maar eerlijk toe en steek je hand op als jij je als gastheer of gastvrouw ook onder de ‘control freaks’ schaart. Join the club. Het is uiteraard niets om je voor te schamen, je kunt het ook als een compliment opvatten. Het is niet verkeerd om ergens de controle over te willen hebben. Maar kán het ook anders? Absoluut!
Als ondernemer hebben wij vaak moeite om dingen uit te besteden. Maar hoe groter je bedrijf (of B&B) wordt, hoe belangrijker het wordt om dit wel te doen. Denk maar eens aan het gezegde ‘schoenmaker blijf bij je leest’. Of: doe vooral waar je goed in bent en besteed uit waar je minder sterk in bent (en dus te veel tijd, energie en geld kost). Zorg eerst dat je overzichtelijk hebt wát je precies allemaal doet en ga dan eens kijken wat iemand anders net zo goed zou kunnen doen.
Marketing
Taken die vaak worden uitbesteed zijn bijvoorbeeld de administratie, boekhouding en het bijhouden van je website. Maar ook marketing, social media en acquisitie wordt vaak genoemd door ondernemers. Het is dan ook niet voor niets dat ik mij als Hoteljournalist heb gefocust op het ondersteunen bij marketing/communicatie voor B&B’s om er voor te zorgen dat een accommodatie meer (tevreden) gasten ontvangt (Sales) en de B&B goed gepromoot word. En jij? Welke taken kun jij voor je B&B uitbesteden? Is toch ook best een fijn idee. Terwijl jij voor je gasten zorgt (dat is immers je kerntaak), wordt op de achtergrond je boekhouding in orde gemaakt. Of terwijl jij even je benen strekt na het schoonmaken van de kamers en geniet van een lekkere cappuccino, wordt er tegelijkertijd gewerkt aan jouw website en zichtbaarheid. Dat laat die cappuccino toch wel extra goed smaken.
Pindakaas
Neem mij aan de hand in jouw B&B volgens een effectief stappenplan en we kijken samen naar welke werkzaamheden je zou kunnen uitbesteden. Onderscheid je als accommodatie en laat zien waar je voor staat. Je runt een heus bedrijf! Gasten ontvangen en in de watten mogen leggen is een serieuze aangelegenheid. Handel daar dan ook naar en echt: je hoeft als ondernemer niet alles zelf te (kunnen) doen. Daar is niemand groot en sterk van geworden. Net als van pindakaas.
P.S. Control freaks zijn vaak zeer productief, dus geef je zelf ook eens een schouderklopje en wees trots op waar je nu staat. It takes a village to raise a child… or a B&B. ;-)
Jorine de Bruin | Hoteljournalist
info@hoteljournalist.nl | www.hoteljournalist.nl
Lees hier de andere blogs van Jorine de Bruin