Bloed, zweet en tranen heeft het gekost, maar over een paar weken is onze nieuwe en derde suite dan toch eindelijk klaar. Dat we een jaar na het starten van de verbouwing en driekwart jaar na onze eerst gestelde deadline opengaan, had ik van tevoren niet kunnen bedenken. En ik ben inmiddels na een klusperiode van 9 jaar in ons huis toch wel wat gewend. Oké, ik zal eerlijk zijn, de eerste deadline was misschien wat te ambitieus gesteld. De deadline was meer ingegeven door het idee om het zomerseizoen nog mee te pakken dan door te kijken naar wat realistisch zou zijn.
Maar waar we, en misschien maar goed ook, onvoldoende rekening mee gehouden hebben zijn alle onvoorziene omstandigheden die op je pad komen. Van fysieke blessures en ziektes tot verhuizingen van je kinderen en het bijwonen van feestjes en bijeenkomsten die natuurlijk altijd in het weekend gepland worden; precies op de momenten dat er tijd is om te klussen.
Daarnaast is, niet onvoorzien, maar wel heel bepalend voor de tijdsmomenten waarop de kluswerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd, het verblijf van onze gasten. Als gast zit je natuurlijk niet te wachten op het geluid van een zaag, schuurmachine of ander herriemakend apparaat. Dit betekent dus dat de meeste bouwwerkzaamheden de afgelopen maanden tussen 11.00 en 16.00 uur zijn uitgevoerd. Daarbij opgeteld dat Jos het liefst alles zelf doet, zo min mogelijk uitbesteedt en een perfectionist is, heeft erin geresulteerd dat de 50m2 oppervlakte die we moesten verbouwen één van de langstdurende verbouwprojecten van ons huis is geworden.
Maar het resultaat mag er wezen, het wordt weer een prachtige suite. De grote vraag is nu, wanneer kunnen gasten de nieuwe suite boeken en wanneer kunnen wij ze ontvangen. Na drie keer de deadline op te hebben geschoven, durfde ik mij lange tijd niet te wagen aan het stellen van een nieuwe opleveringsdatum. Bang om die datum ook niet te halen en gasten misschien zelfs af te moeten bellen of teleurstellen heeft mij tot nu toe doen besluiten om de suite niet open te zetten op de boekingskanalen en onze website. Nu de verf bijna droog is, de gordijnrails aankomend weekend worden opgehangen en het water op de whirlpool is aangesloten, wordt het tijd om hiermee aan de slag te gaan. Eerst alles zichtbaar maken op de boekingskanalen en dan eens nadenken hoe we meer bekendheid kunnen geven aan onze uitbreiding.
Hoe gaan we dat aanpakken? Aanbiedingen om ergens een advertentie te plaatsen of je bedrijf op een boekingskanaal te zetten waar je nog niet bij bent aangesloten, komen regelmatig in je mailbox binnen. Maar is dat een goed idee? Hoe effectief is dat behalve dat het over het algemeen een hoop geld kost? Of zou het verstandiger zijn om je te richten op social media? Ik probeer braaf mijn Facebookpagina bij te houden, maar merk dat dat best lastig is. Hoe verzin je iedere keer weer een leuk of interessant bericht. Ik zie aan de reacties dat mensen het wel leuk vinden als je iets post. Het is in ieder geval een belangrijk medium. Misschien moeten we daar straks eens een financiële injectie aan geven. Van een collega B&B-eigenaar, die dat bij de opstart van haar bedrijf heeft gedaan, heb ik ooit eens begrepen dat ze daarmee een enorm bereik creëerde. Wie weet, maar voordat we de nette kleren aantrekken om daar mee aan de slag te gaan, eerst nog even de kluskleren aan voor de laatste loodjes.
Over de auteurs:
Yvonne Rengelink en Jos Swagemakers zijn de bevlogen eigenaren van B&B Logement No5 in Assen. Zij houden je maandelijks op de hoogte van de gebeurtenissen en ontwikkelingen in hun B&B, die vorig jaar bekroond werd als 'beste bed & breakfast van Nederland'.