Terwijl ik nip van mijn vierde kop koffie deze ochtend, heb ik zojuist mijn nieuwe podcast opgenomen. Een hele rauwe, maar faire podcast. Waarin ik met je deel hoe ik mij voel na een slapeloze nacht - alsof er een trein over mij heen gereden is - en waarom ik mij zo voel. En het was geen stoptrein, maar een heuse Intercity. Met sneltreinvaart dendert deze nog steeds door. En ik maar denken dat er zoveel vertraging was bij de NS. ;-) Deze podcast is binnenkort te beluisteren.
Hoe ga jij om met een slapeloze nacht? Waar pieker jij over? Ik geloof en weet gelukkig dat het uiteindelijk altijd wel weer goed komt. Met dank aan de wijze woorden van dokter de Jong (fictieve naam, red.) van het UMC in Groningen. Het hele verhaal hoor je in mijn podcast, zijn wijze les deel ik in deze column met jou. Maak er gebruik van.
Omhoog
In de podcast, binnenkort online, hoor je het hele verhaal. Maar stel je, samengevat, dit eens voor (waargebeurd bij mij): je bent claustrofobisch en ter behandeling van een ernstige ziekte word je bestraald. Met een gipsen masker en je bent bang. Al duurt zo'n behandeling maar een paar minuten. Op dit moment was het dokter de Jong die naast mij ging staan en zei: "Meisje" (ik was 38 ;-)), "het enige waar jij je nu druk over moet maken is je weer gezond voelen. Gezondheid, liefde en je gezin vormen de belangrijkste fundamenten in je leven. Niet je werk of andere bijzaken. Vanaf hier kan je nog maar 1 kant op: Omhoog. The only way is up."
Blijf bij jezelf
Fast forward naar een paar jaar later. Ik ben 'schoon' en gezegend met een geweldige partner en kinderen. Ik slurp de laatste slok koffie uit mijn kopje en besef dat ik vannacht wakker heb gelegen van iets dat ik - nu - niet kan veranderen. Het belangrijkste in mijn leven heb ik immers al: gezondheid, gezin en liefde. En opeens voel ik mij rijk in plaats van 'hoe ga ik die rekeningen betalen' of ‘hoe krijg ik meer gasten’. Ik wil mijn dromen waarmaken, al is het maar om dokter de Jong te 'eren' voor zijn wijze woorden.
Het leven is geen story
Laat je niet gek of onzeker maken wanneer je al die positieve stories voorbij ziet komen op bijvoorbeeld Instagram. Je collega's kunnen nog zulke mooie recensies (deze heb jij ook!) of verhalen hebben: het draait er vooral om dat jij gelukkig bent met wie je bent en wat je doet. Dit is wat ik de gastvrouwen (ja, het zijn tot nu toe alleen vrouwen ;-)) ook benadruk tijdens mijn coaching. Jij bent uniek en dat is goud waard. Geloof in jezelf. De grootste fout die gastenverblijfeigenaren maken als ze meer gasten (omzet) willen, is aan de touwtjes gaan trekken uit de behoefte van een tekort.
- Ik begrijp wel dat de meeste gastenverblijfeigenaren voor goedkope hap snap oplossingen kiezen, want hun hele leven horen ze al dat hard en veel werken loont als je meer geld (gasten) wilt.
- Is het een feit dat gastenverblijfeigenaren die meer verdienen, dat bereiken door harder te werken? Nee! Ik ken een gastvrouw die juist minder is gaan werken en meer gasten heeft. Ze heeft een prachtige omzet zonder zichzelf te verliezen.
- Het probleem is dat de meeste gastenverblijfeigenaren snel kiezen voor de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Dat is helemaal niet goed voor ze. Want deze oplossing staat meestal voor: massa is kassa. Zou het niet veel logischer zijn om een coachplan op maat te gebruiken dat past bij het leven dat ze leiden?
- Wil jij door blijven gaan op deze manier of wil je tips om blijvend meer gasten (omzet) te realiseren op een manier die 100% aansluit bij jouw visie en accommodatie? Zodat je je fit voelt, meer gasten ontvangt en meer omzet in minder tijd realiseert?
Vraag daarom eens kosteloos een gesprek met mij aan. Je kunt een mailtje sturen naar info@hoteljournalist.nl o.v.v. Coachgesprek. Ik kijk uit naar jouw bericht.
Dokter de Jongen
Bij deze wil ik nogmaals dokter de Jong bedanken. Houd zijn wijze woorden in je achterhoofd en ik hoop van harte dat iedereen een beetje meer gaat 'dokter de Jongen'.
-> Jorine de Bruin is gastenverblijfcoach. Voor gastenverblijfeigenaren die rust in hun hoofd en ruimte in hun dag willen. Met haar bedrijf Hoteljournalist inspireert en motiveert zij gastenverblijfeigenaren. Meer informatie, zoals de online cursus ‘Social media voor gastenverblijven’, coaching en een podcast speciaal voor accommodatie eigenaren, vind je op haar website.