Het belangrijkste in communicatie is te horen wat niet gezegd wordt - Peter F. Drucker
‘Ik weet het niet meer’. Zo begon de mail die ik vorige week van gastvrouw Marijke ontving. Het was een berichtje van slechts twee zinnen: ‘Ik weet het niet meer. Wil je mij alsjeblieft even bellen?’
Marijke is gastvrouw van een B&B met twee kamers in de wonderschone provincie Zeeland. Een tijdje geleden schakelde ze mijn hulp in omdat ze graag wilde beginnen met het versturen van een nieuwsbrief naar haar gasten. De reden: ‘Ik zit vaak volgeboekt, maar de meeste gasten komen slechts voor 1 nachtje en zie ik nooit meer terug’.
Writersblock
Gastvrouw Marijke had vervolgens geen idee waar te beginnen. Zelf las ze nauwelijks nieuwsbrieven, puur omdat ze hier helemaal geen tijd voor had. En nu moest ze zelf nieuwsbrieven gaan versturen? Hoe dan? Wat zet je erin? Wanneer verstuur je deze? Heb je hier een specifiek mailprogramma voor nodig?
Uiteindelijk heb ik gastvrouw Marije anderhalf uur aan de telefoon gehad en na afloop van dit gesprek verzuchtte ze vanuit de grond van haar hart: ‘Dankjewel, Jorine. Dit is precies wat ik wilde weten en nodig had. En wat fijn dat jij er bent om mij hiermee te helpen’.
Achterdeur
Termen als ‘terugkerende gasten’ of ‘reviews’ vlogen haar om de oren en zij zat letterlijk met haar handen in het haar. Nog nooit eerder had Marijke een nieuwsbrief naar haar gasten verstuurd en samen maakten wij daarom een plan van aanpak. We begonnen bij de a van aanpakken en eindigden bij de z van zelfstandig. Inmiddels verstuurd gastvrouw Marijke wekelijks zelfstandig een nieuwsbrief naar haar gasten, zowel nieuwe gasten als mensen die eerder bij haar B&B overnacht hebben.
Ik heb gastvrouw Marijke diverse tips gegeven over het schrijven van een nieuwsbrief. Zoals: werk met arrangementen, nieuwtjes, een extraatje bij een doorverwijzing, je achterdeur dichthouden en meer. Maar natuurlijk hadden we het ook over de Wet op de Privacy. Want wettelijk gezien mag je niet zomaar elke gast mailen.
Na ons gesprek heb ik speciaal voor gastvrouw Marijke en natuurlijk voor élke gastenverblijfeigenaar een checklist gemaakt welke je gratis kunt downloaden: ‘9 hoogtepunten voor het schrijven en versturen van een nieuwsbrief voor gastenverblijven’.
Marijke merkt dat ze, sinds ze begonnen is met het schrijven en versturen van nieuwsbrieven, ze vaker gasten ontvangt die al eerder bij haar B&B overnacht hebben en nieuwe gasten vaak via ‘oude’ gasten naar haar accommodatie doorverwezen worden. Ook in haar omzet merkt ze dit terug! Maar ze heeft vooral geïnvesteerd in zichzelf. En dat, beste gastenverblijfeigenaren, is onbetaalbaar.
Met gastvrije groet,
Jorine | Gastenverblijfcoach
P.S. Wil je reageren op deze column? Dat kan via info@hoteljournalist.nl
-> Jorine de Bruin is gastenverblijfcoach. Voor gastenverblijfeigenaren die rust in hun hoofd en ruimte in hun dag willen. Met haar bedrijf Hoteljournalist inspireert en motiveert zij gastenverblijfeigenaren. Meer informatie, zoals een online leeromgeving en podcast speciaal voor accommodatie eigenaren, vind je op haar website.