Wat is dat toch met mensen, dat ze menen dit te moeten zeggen als dingen tegen zitten? Ik zag het laatst ook weer in een serie die ik keek. Een hele heftige scene, er overleed iemand en op het moment dat de hele familie zat te snikken om het verlies, komt iemand met de opmerking:’ Het komt wel goed’. Onfortuinlijk genoeg heeft ook de Roosvicee-reclame er nog voor gezorgd dat het gros van de lezers automatisch zal aanvullen met ‘schatje’ zodat het in mijn ogen helemaal een dooddoener wordt. Waarom gebruiken mensen deze opmerking toch?
De reden dat ik zo’n hekel heb aan deze opmerking is simpel: DAT WEET JE NIET! En daarom moet je dat niet zeggen!
We hebben vanaf half maart tot en met half juni geen gasten gehad en als ik naar de cijfers kijk en de dagen optel dat de bed and breakfast leeg heeft gestaan, vraag ik me oprecht af of het weer goed komt en zo ja, op wat voor manier dan? Wat is het ‘nieuwe normaal’ voor de B&B’s? Wij zitten in een stad, zoals ik eerder al eens schreef komen mensen bij ons logeren voor de winkels, restaurants en musea. Als deze nu omvallen doordat het 1,5 meter beleid niet is toe te passen? Gister hoorde ik weer een ondernemer zeggen, de eigenaar van een gezellig café, dat het niet te handhaven was voor hem en dat hij daarom maar dicht ging. Zo triest. Winkels… ze hebben nog heel wat in te halen voordat ze weer op niveau zijn, gelukkig hebben veel winkeleigenaren een online-shop, maar dat brengt voor de B&B’s natuurlijk geen klanten met zich mee.
Stukje bij beetje komen de laatste weken de gasten weer binnendruppelen. De meeste mensen die bij ons reserveren doen dat niet zo ver van te voren. Als ze dan ook nog eens ’s avonds aankomen en een restaurant willen bezoeken vragen ze ons vaak of wij tips hebben. In de bevestigingsmail die ik stuur als mensen geboekt hebben, staat daarom tegenwoordig een standaard lijstje met restauranttips. Ik stuur de link gelijk mee, zodat mensen van tevoren online kunnen reserveren. Ik heb wel ontdekt dat het handig is zelf ook even te kijken (lees: te gaan eten) in de restaurants van het lijstje. Eén van onze gasten namelijk hadden we getipt bij een restaurant te gaan eten wat mijn man en ik zelf heel gezellig vonden (en dat was in het pré-Coronatijdperk). Ze gaven ons terug dat ze het een beetje kaal vonden en niet knus, de tafels stonden zover uit elkaar dat er een soort zaal ontstond waar iedereen elkaar letterlijk kon verstaan. Tja, niet elke ruimte wordt beter van het 1,5meterbeleid. Gelukkig had het eten wel goed gesmaakt.
We zullen ons aan moeten passen met zijn allen. Of het nu goed komt of niet, we moeten er het beste van maken. En dan hoort onze B&B in mijn optiek niet eens bij de meest getroffen doelgroep. Wij hebben een supermarkt op steenworp afstand, een keukentje waar gasten zelf hun eten kunnen maken, en een ruimte waar ze dat kunnen nuttigen. Mensen zijn creatief, ze nemen hun lunch mee, huren een fiets of gaan de bossen in met een picknickmand. Leuk is dat om te merken. Zou dat ook bij het ‘nieuwe normaal’ horen? Dat mensen meer de natuur in gaan en dat er weer meer gepicknickt wordt? De horeca schiet er helaas niets mee op. We zullen onze website moeten aanpassen en ook de omgeving van Zwolle wat meer moeten belichten zodat mensen er op uit gaan. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat in de toekomst.
En ja, ik durf het wat onszelf betreft wel te zeggen. Het komt wel goed.
Annelies Hoogendoorn,
In de Gloria, Bed and Breakfast