Terwijl het hoogseizoen was en u zich bekommerde om uw gasten, heeft het Ministerie van Economische zaken op 1 juli een nieuwe wet ingevoerd; de nieuwe Handelsregisterwet. De Kamer van Koophandel is belast met de uitvoering van die nieuwe wet. Staat u (nog) niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Dan ontvangt u het komende jaar een brief met het verzoek u in te schrijven. (Bed&Breakfast, nr.3, 2008)
De overheid wil de administratieve en financiële lasten voor burger en bedrijfsleven verminderen. Met de nieuwe wet belooft ze haar dienstverlening te verbeteren. Uw gegevens, zoals naam, adres en vestigingsplaats, worden binnen de overheid gedeeld en mogen door een andere overheidspartij niet nogmaals worden gevraagd. Ze zeggen dat uw privacy hierbij gewaarborgd is en beloven u dat het delen van deze gegevens u veel tijd en papierwerk bespaart in het contact met de overheid. Volgens hen draagt het bij aan effectievere fraudebestrijding, wetshandhaving en kostenbesparing.
Ik ben vóór de nieuwe Handelsregisterwet als het duidelijkheid, gemak en kostenbesparing oplevert. Maar als de overheid daarmee de lastendruk wil verlagen, dan zouden ze de andere wettelijke registraties moeten afschaffen. Zo kan de verplichte registratie en bijdrage aan het Bedrijfschap Horeca en Catering en daarmee ook de bijdrage aan de Nederlandse Hotel Classificatie afgeschaft worden! De bed & breakfasts staan immers al geregistreerd bij de Kamer van Koophandel en de Nederlandse Hotelclassificatie is toch niet geschikt voor bed & breakfast. De inschrijfwet van het Bedrijfschap stamt uit 1954 en - hoe kan het anders is niet toegespitst op de marktontwikkeling van de afgelopen decennia. Tijdens de naoorlogse wederopbouw was er nog geen sprake van kleinschalige verblijfsrecreatie als bed & breakfast. Het bedrijfschap regelt niets op het gebied van ruimtelijke ordening, (brand)veiligheid, hygiëne, legionellapreventie, energiezuinigheid of milieu! Er zijn al voldoende landelijke en gemeentelijke wetten en regels voor bed & breakfast die wel dienen voor de veiligheid en het welzijn van uw gasten! Ik hoop dat er met de nieuwe Handelsregisterwet een einde komt aan deze onnodige registraties en dubbele heffingen.
Na inschrijving bij de Kamer van Koophandel ontvangt u waarschijnlijk een hele lading (e-)mailings van partijen die een graantje willen meepikken van u als nieuwkomer in het register, zoals reclamebureaus, webbouwers, binnenhuisarchitecten, websites, administratiekantoren, watertechnische adviesbureaus en noem het maar op. Als ondernemer bepaalt u uiteraard zelf met wie u in zee gaat. Maar als u geen prijs stelt op deze ongevraagde reclame, zorg er dan voor dat u het vakje non-mail- bestand aanvinkt als u zich inschrijft. De KvK mag uw adres dan niet verhuren aan derden. Dat scheelt u wellicht irritaties, papier, werk, tijd en geld. Dan is het alleen nog aan de overheid of de nieuwe wet ook daadwerkelijk een lastenverlichting voor u oplevert!
Hanny Hoedemaker-Arens
Nieuwe wet
2 januari 2009