Afgelopen week bracht ik een last minute bezoek aan Milaan. Daarbij moest ik als B&B-liefhebber helaas uitwijken naar een hotel omdat alle B&BÂs in het centrum volgeboekt waren! B&B is populair, ook in Italië. Het hotel was goed, maar toch ontbrak er iets. Iets wat moeilijk te omschrijven valt, zoiets als beleving. (Bed&Breakfast, nr.2, 2008)
Zo had ik best een langer praatje willen maken met die leuke Italiaanse Bell boy die mijn koffer droeg, maar deze mocht van de Front Office manager alleen maar koffers dragen en glimlachen. Ik miste ook de Italiaanse gastvrouw aan de ontbijttafel die mij precies kon vertellen waar de hotspots van Milaan waren. Het personeel tijdens het ontbijtbuffet had de opdracht van de Food & Beverage Manager om Âgepaste afstand te bewaren en mij om precies tien uur uit de ontbijtzaal te werken. Afijn, ik heb goed geslapen.
Beleving is wat bed & breakfast zo leuk maakt. Gepaste afstand waar nodig, persoonlijke aandacht waar gewenst. Deze benadering maakt slapen in een bed & breakfast een beleving op zich. En dat is wat de gast anno 2008 wil: gastvrijheid (aandacht, persoonlijke benadering en betrokkenheid) en verantwoordelijkheid (authenticiteit en echtheid). De hotellerie maakt zich nu op voor deze tendens en investeert in beleving, gastvrijheid en duurzaamheid. Maar wie anders dan de ondernemer zelf kan deze pure beleving en gastvrijheid bieden? En welke ondernemer kan dat zonder grote investeringen te hoeven doen ten laste van mens en milieu? Juist, u als bed & breakfast ondernemer!
In Europa wordt de noodzaak voor duurzaam toerisme steeds groter. De landen streven naar het behouden en verbeteren van lokale welvaart en welzijn, het minimaliseren van gebruik van hulpbronnen en afvalproductie en het behoud en waardering van natuur en cultureel erfgoed. U als bed & breakfast ondernemer ondersteunt deze principes van duurzame ontwikkeling. Uw bed & breakfast vormt geen belasting op het gebied van ruimtelijke ordening en milieu: uw B&B is gerealiseerd in een bestaande woning. In uw B&B zijn bovendien geen grote investeringen gemoeid om een beleving te creëren. Om een bijdrage te leveren aan de sociaaleconomische vitaliteit heeft u een samenwerking met lokale bedrijven in het toerisme, de recreatie en de horeca. U hecht veel waarde aan authenticiteit en echtheid en kent de kunst van uitstekend gastheerschap én gastvrouwschap (want de participatiegraad van vrouwen is bijzonder hoog). Met bed & breakfast als duurzame logiesvorm kan het beddentekort worden opgeheven, zonder concessies te doen aan het milieu, mens, natuur en cultuur.
Helaas heeft het toenemend aantal regels een negatieve invloed heeft op duurzame economische groei. Deze toename wordt veroorzaakt door het paritaire instituut dat het Bedrijfschap Horeca & Catering heet. Bed & Breakfast Nederland vindt dat de inschrijfnorm (2 kamers en 5 bedden) afgeschaft moet worden: deze norm zorgt voor een verkeerde interpretatie van het begrip bed & breakfast en werkt buitenproportionele en tegenstrijdige regelgeving in de hand. De inschrijfnorm, welke dateert uit 1954 en oorspronkelijk gebruikt werd als ondergrens voor inschrijving, wordt in dit millennium ten onrechte gehanteerd als bovengrens voor kleinschaligheid van B&B. Ook de verplichte deelname aan de Nederlandse Hotel Classificatie moet afgeschaft worden. De B&BÂs betalen mee aan het classificatiesysteem van de hotelsector, terwijl dit systeem niet geschikt is voor B&B. De hotellerie beschuldigt de B&BÂs van oneerlijke concurrentie. Maar waarom? B&BÂs moeten net als hotels voldoen aan de normen voor brandveiligheid en hygiëne. En welke B&B-eigenaar wil dat hun lieve gast iets overkomt? Hier is echter geen sprake van oneerlijke concurrentie, maar van een gezonde marktwerking.
Terwijl heel Nederland voetbal kijkt en de Horeca floreert op de historische overwinning Nederland-Italië, maak ik me niet druk om onduidelijke en tegenstrijdige regels. Dat is de taak van de Nederlandse overheid. De Italianen zijn dol op de Nederlandse B&BÂs! En u heeft voorlopig genoeg gespreksstof aan de ontbijttafel met uw Italiaanse gasten. En ik weet zeker als zij van uw oprechte gastvrijheid genieten, het niet de eerste keer is dat zij aanbieden om voor u te koken. Ga voor die pasta, ItaliaÂ
Â
..a presto!
Hanny Hoedemaker-Arens
Italia a presto!
1 januari 2009