Afgelopen week werd ik benaderd door een dame van een lifestyle-programma van RTL Z. In het programma, dat op zaterdagmiddag wordt uitgezonden, wilde ze aandacht schenken aan overnachtingsmogelijkheden op meest begeerde plekken in Nederland. Aan de hand van een waslijst aan vragen wilde ze onderzoeken of onze B&B geschikt was om voor dat item in aanmerking te komen.
Omdat ze op een heel ongelukkig moment belde, namelijk tijdens het uitserveren van het ontbijt en het vertrek van een aantal gasten, vroeg ik haar op een later moment terug te bellen mits er geen kosten aan deelname van het programma verbonden waren. Uit eerdere benaderingen voor dit soort programma’s weten we namelijk dat dit vaak gepaard gaat met hoge kosten. Netjes de vraag omzeilend maakte de betreffende dame een afspraak voor later op de dag.
Het telefoongesprek had veel weg van een interview. Gedurende een half uur werd me het hemd van het lijf gevraagd. En geen gekke vragen hoor. Zo werd er gevraagd naar mijn visie op de branche, trendontwikkelingen die ik zag en stelde ze allerlei belangstellende vragen over onze doelgroep, het concept en het succes van onze onderneming. Ik begon het vermoeden te krijgen dat ze misschien wel echt een gratis item van ons bedrijf wilde maken. Ik bleef, inmiddels uit ervaring wijzer geworden, namelijk wel wat sceptisch over het doel van dit telefoongesprek. Ze gaf gedurende het gesprek aan dat ze heel enthousiast was en zeker wist dat ze toestemming van de redactie zou krijgen om ons toe te voegen aan het programma. Echter, aan het eind van haar vragen kwam de aap uit de mouw. Om aan het programma deel te nemen moest een bijdrage in de kosten worden betaald. Zij namen het grootste gedeelte van de productiekosten voor hun rekening. Van het resterende bedrag moest ik wel even met mijn ogen knipperen. Men heeft werkelijk geen idee hoeveel boekingen wij moeten maken om zo’n 'bijdrage' weer terug te kunnen verdienen. Met alle respect voor dit programma en degenen die wel de keuze maken om hieraan mee te doen; ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het niet meer is dan een ‘aangeklede’ reclameboodschap.
Er werd me uitgelegd dat het om een item van twee minuten ging en dat we zelf mede de regie in handen zouden hebben. We hadden eigen inbreng in wat we in die twee minuten wilden laten zien en besproken hebben. Na afloop zouden wij vrij beschikken over het filmpje en deze voor eigen doeleinden mogen gebruiken. Wel moesten we snel beslissen, want de trein denderde door en ze konden deze twee minuten niet te lang voor ons vasthouden.
Ik heb voor het aanbod bedankt. Ik moest weer denken aan een lezing die ik een jaar geleden op een recreatiebijeenkomst in onze provincie heb bijgewoond. Aan de hand van een Pyramide werd uitgelegd dat het veel effectiever is om je gasten een positief gevoel te geven dan veel geld uit te geven aan reclame-uitingen waarvan je niet weet of je daarmee je doelgroep bereikt. Je creëert hiermee ‘fans’ of ‘ambassadeurs’ die aan anderen vertellen wat een leuke ervaring ze bij je hebben gehad. Dat kost weinig geld en levert uiteindelijk veel meer op.
Het twee minuten durende item op RTL Z zou ons de omzet van meer dan 30 overnachtingen gaan kosten. Het lijkt misschien een groot bereik te hebben, maar hoeveel potentiële gasten bekijken dit programma überhaupt op de zaterdagmiddag en is dat de groep mensen die ons weten te vinden en te waarderen?
Wij maken bijna wekelijks mee dat gasten bij aankomst vertellen dat ze via-via bij ons terecht zijn gekomen. Ze hebben het adres veelal van mensen gekregen die bij ons hebben gelogeerd en heel enthousiast over het verblijf bij ons waren. Echte ambassadeurs dus!
Overigens beschikken wij al een paar jaar over een heel leuk redactioneel filmpje van onze B&B. Het is op kosten van RTV Drenthe gemaakt naar aanleiding van onze nominatie voor Beste Bed and Breakfast van Nederland. Het is een item van 2,5 minuut waar wij vrij over mogen beschikken.
Over de auteurs:
Yvonne Rengelink en Jos Swagemakers zijn de bevlogen eigenaren van B&B Logement No5 in Assen. Zij houden je maandelijks op de hoogte van de gebeurtenissen en ontwikkelingen in hun B&B, die vorig jaar bekroond werd als 'beste bed & breakfast van Nederland'.