Column: de ideale gastenkamer

Auteur: redactie
Columns 19 oktober 2021
Column: de ideale gastenkamer

Als je zelf een paar dagen weg gaat en je boekt een B&B, hoe zou jouw ideale kamer er dan uitzien? Aan welke eisen moet hij minimaal voldoen en wat zijn volgens jou verrassende extra’s? Een gastenkamer die aan ieders eisen voldoet bestaat niet, want iedereen heeft andere wensen.

Dat zie je bijvoorbeeld ook terug in het televisieprogramma Bed & Breakfast van Omroep MAX. In dit programma gaan drie eigenaren van een Bed & Breakfast bij elkaar logeren en beoordelen elkaars overnachtingsmogelijkheden. Je ziet regelmatig totaal verschillende meningen over elkaars accommodaties. Waar de een het matras hard vindt, had het bij een ander nog wel wat steviger gemogen. Ontbijt op de kamer vindt het ene stel heerlijk, de rest ontbijt liever in een gemeenschappelijke ruimte. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Gemeenschappelijke wensen

Er zijn uiteraard een aantal eisen/wensen die de meeste gasten wel stellen aan een gastenkamer.

De kamer moet schoon zijn

Zorg er daarom voor dat wanneer je tevreden bent met de schoonmaak, je nog één keer een doekje over alles heen haalt en onder het bed stofzuigt. Schoon is eigenlijk niet schoon genoeg

De kamer moet fris ruiken en gebruik zakjes in de prullenbakken

Niemand vindt het prettig om op een muffe kamer te verblijven. Gebruik eventueel een luchtverfrisser om de kamer lekker te laten ruiken of was de lakens met wasverzachter. Ook is het belangrijk om de ramen open te zetten en ervoor te zorgen dat de badkamer niet vochtig is, ook dat geeft vaak vieze geurtjes

De kamer mag niet te klein zijn

Niet iedereen heeft evenveel ruimte nodig, maar wanneer er alleen een bed in een kamer past en je hier niet eens omheen kunt lopen, zal niemand daar echt blij van worden. Het liefst is er ruimte voor een zitje, zodat de gasten het bed niet als stoel hoeven te gebruiken. BONUSTIP: bied een ‘kussenmenu’. Mocht het hoofdkussen de gast niet bevallen, dan heb jij een reserve op voorraad

Een sfeervolle inrichting is prettig, maar gebruik niet te veel losse decoratie. Hoe meer er staat, hoe meer er kapot kan gaan en…vergeet niet dat alles ook weer schoongemaakt moet worden

Zorg voor goede wifi en werkplek wanneer je ook zakelijke gasten ontvangt.

Verrassingen

Naast de gemeenschappelijke eisen, kan je je jouw gastenkamer nog meer naar voren laten komen door zaken aan te bieden die men niet direct verwacht. Het zijn de leuke verrassingen die jouw gasten onthouden. Niet alle eigenaren denken hieraan, dus hiermee kan je je onderscheiden. Denk bijvoorbeeld aan:

Koffie- en thee faciliteiten op de kamer
Een flesje wijn
Een biologisch sapje uit de buurt
Een bosje verse bloemen
Zeep en shampoo in de badkamer
Kortingsbonnen voor lokale winkels, bezienswaardigheden en horeca
Een welkomstboekje, zowel in het Nederlands als Engels, voor jouw buitenlandse gasten.

 

Unique Selling Points

Tot slot zijn er nog de items die jouw accommodatie écht bijzonder maken. Wat zorgt ervoor dat mensen alleen al daarvoor jouw gastenkamer boeken? Wat is het eerste wat mensen noemen als hen gevraagd wordt naar de ervaring in jouw verblijf? Dat kan zijn:

Een jacuzzi
Een kleine thuisbioscoop
Een luxe zonnedouche
Een (infrarood) sauna
Een romantisch hemelbed met rozenblaadjes
Verschillende televisiemogelijkheden zoals Netflix of sportzenders
Live-cooking ontbijt met verse eigengemaakte producten.


Hoe zit het bij jou?

Voldoet jouw gastenkamer al aan de gemeenschappelijke wensen die bij de meeste mensen op het lijstje staan? Hopelijk wel.

Maar wat zijn de extra dingen die jij nog gaat doen om jouw accommodatie nóg aantrekkelijker te maken? Hoe zorg je ervoor dat jouw kamer(s) de Unique Selling Points bevat waar gasten op dit moment op zitten wachten?

Plan eens een afspraak in met de Hoteljournalist om samen te brainstormen over jouw ideale gastenkamer. Doen!

Jorine de Bruin | Hoteljournalist

info@hoteljournalist.nl | www.hoteljournalist.nl

Lees hier de andere blogs van Jorine de Bruin

Overig nieuws