Breaking news: Google wordt een OTA!

25 september 2015
Breaking news: Google wordt een OTA!

Het is zover. Google gaat definitief de strijd aan met de OTA's. Google heeft een 'ad program' gelanceerd voor hotels, dat werkt op basis van
commissie. De commissies zijn 'industry standard' en hiermee wijkt Google af van de kosten per click bij het AdWords systeem. OTA's opgepast. Let the games begin! Book on Google is 'up and running' en bezoekers hoeven Google niet meer te verlaten om een hotel te boeken. Een reusachtige ontwikkeling.

*Hotellerie op zijn kop!*
Deze ontwikkeling zet de wereld van hotelboekingen compleet op zijn kop. Wat betekent dit voor de relatie tussen Google en OTA's? En voor hoteliers? OTA's zijn immers grote klanten van Google, en besteden vele miljoenen aan advertising. Google zet op deze manier de OTA's buitenspel. We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen die overigens al langere tijd werden verwacht. Vooralsnog is Book on Google enkel in de Verenigde Staten actief, maar dat zal ongetwijfeld een wereldwijd vervolg krijgen.

*Concurrent*
De dominantie van de resultaten in Google was voor Booking.com en Expedia een basis voor het succes, maar die relatie lijkt nu definitief verstoord. Google is nu een concurrent geworden, terwijl het miljoenen verdiende (en verdient) aan advertentie-inkomsten via de OTA's. Het lijkt er bovendien op dat de OTA's niets tegen Google in kunnen brengen.

*Hoe werkt het?*
In de basis is Book on Google een advertentieprogramma, maar met een andere insteek dan de traditionele Adwords-campagnes. De 'cost per click' is vervangen door een commissie in Google Hotel Ads, waardoor Google hetzelfde principe gaat hanteren als de OTA's. Google ziet het als een manier voor kleinere, onafhankelijke hotels om Google Hotel Ads effectief in te zetten. Hotel Finder gaat de koelkast in (het mortuarium in zelfs) en via Google Search wordt de gewenste hotelinformatie aan de gebruiker gepresenteerd. Google werkt samen met DerbySoft, Fastbooking, Sabre Hospitality Solutions, Seekda, TravelClick en Trust International. In de nabije toekomst worden meer technologieleveranciers voor de hospitality toegevoegd.

*Hotel behoudt de controle*
De komst van Book on Google naar desktop en tablet (naast de versie voor andere mobile devices) maakt het voor meer hotels aantrekkelijk om te participeren. De hotelpartner is compleet 'eigenaar' van de relatie met de gast: Google faciliteert alleen de betalingstransactie. Dit houdt in dat de hotelier van bevestiging tot check-out en opvolging zelf contact houdt met de gast. De betaling geschiedt via Google Wallet. In dit opzicht is het systeem enigszins gelijk aan TripAdvisor’s Instant Booking, dat op eenzelfde manier werkt.

*Toeleveranciers*
Deze ontwikkelingen hebben niet alleen invloed op hotels en OTA's, maar ook toeleveranciers moeten rekenen op aanpassingen. PMS-systemen moeten compatible zijn, software moet aangepast of ontwikkeld worden en marketingafdelingen moeten bekend zijn met het Hotel Ads Commission Program als kanaal. Als hotelier is het (als het hier ook zover is) nodig om direct actie te ondernemen en te participeren in Google's Hotel Ads Commission Program en Google Instant Booking. Het kan zomaar zijn dat Google de hoteliers goed gezind is (lees: de OTA's marktaandeel af wil snoepen) en de commissies daarom veel lager inzet dan de OTA's. Google zou er zelfs voor kunnen kiezen om de kosten uit distributie weg te nemen. Een dergelijk kanaal niet inzetten zou zonde zijn.

*Grootste OTA ter wereld*
Google heeft al langer in Google Maps en in de search meer en meer aandacht voor hotels. Beschikbaarheid, prijzen en reviews... Op dit moment werkt Google hard aan het toevoegen van amenities, zoals de beschikbaarheid van wifi, wellness, gratis ontbijt, parkeermogelijkheden, et cetera. Google is straks in één klap de grootste OTA. Althans: wanneer het concept wereldwijd wordt uitgerold en als ook Google's flight-programma wordt gekoppeld. Dit wordt groot, zeer groot.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws