Branchevervaging, we kunnen er niet meer omheen. Het is een trend die steeds meer voorkomt. Niet alleen winkels verbreden hun doelgroep door
extra diensten aan te bieden, ook in de horeca verschuift een en ander. Lunchadressen die woonaccessoires verkopen, B&Bâs waar je ook kunt dineren.
*Nee of okay?*
De vraag is, of die branchevervaging zo slecht is? Neem het aanbod aan B&Bâs. Van oorsprong een plek voor logies & ontbijt. Tegenwoordig kom je er als B&B-eigenaar bijna niet meer mee weg om alleen een slaapplek te bieden. Gasten âeisenâ meer dan alleen een bed. Wil je je onderscheiden in het enorme aanbod, overleven in de massa en toekomstige gasten overtuigen bij jou te boeken, dan zul je iets extraâs moeten bieden. Deze drie voorbeelden laten zien dat branchevervaging in je voordeel werkt.
*B&B met beautykamer*
In het Gelderse dorpje Hemmen ligt 1-kamer B&B Bed in de Betuwe. Gastvrouw Femke is in het dorp niet de enige die een B&B runt. Wat maakt dat gasten voor haar kiezen in plaats van voor een van de andere opties? Bij Bed in de Betuwe kom je niet alleen om te overnachten, in de bijbehorende beautykamer kun je terecht voor een gezichtsbehandeling of ontspannende massage. Om gasten te stimuleren het Bed & Beauty arrangement te boeken, moet je in het weekend minimaal 2 nachten reserveren. Het werkt!
*B&B met table dâhôte*
Hoe fijn is het dat je na een dag op verkenning in de omgeving niet meer weg hoeft na het inchecken bij je B&B. Bij B&B Dalauro in Zuid-Limburg snappen ze dat! Meerdere avonden per week organiseert gastheer Rob een aanschuiftafel, een smakelijk driegangendiner vergezeld door goede wijnen, waarna je zo je bed in rolt. Voor mij een extra reden om te kiezen voor deze B&B.
*B&B met theehuis*
Naast bijzonder overnachten bij B&B de Rheezer Kamer in Overijssel kun je hier ook vergaderen, woonaccessoires kopen en aanschuiven in het theehuis voor goede koffie met lekkers. Deze combinatie versterkt elkaar. Door de ligging aan het Pieterpad komen er veel wandelaars langs het theehuis, die getriggerd worden door de aanwezigheid van de B&B. Passanten krijgen tijdens het koffiedrinken een goede indruk en keren terug om bij de Rheezer Kamer te overnachten en meer van de streek te zien.
Wat doe jij eraan om je gasten aan je te binden?
Marleen Brekelmans
Branchevervaging in de horeca
23 mei 2016