Booking.com is in Turkije geblokkeerd. In 2015 werd het bedrijf aangeklaagd door Turkse reisorganisaties vanwege oneerlijke concurrentie. De Turkse rechtbank stelde de organisaties in het gelijk, waardoor het bedrijf zijn online activiteiten in Turkije nu voor onbepaalde tijd moet staken.
Booking.com is eerder al veroordeeld tot een boete van 2,5 miljoen Turkse lira (600.000 euro). De uitspraak van de rechtbank is alleen geldig voor accommodaties in Turkije. Vanuit Turkije hotels boeken in het buitendland blijft wel mogelijk.
Gezonde concurrentie
De boekingswebsite heeft al aangegeven dat het in beroep gaat tegen de beslissing van de rechter. Booking.com gaf aan dat het bedrijf ervan overtuigd is dat het een bijdrage kan leveren aan een gezonde concurrentie in de markt door Turkse consumenten een transparant en gemakkelijk platform te bieden om aacomodaties over de hele wereld te vergelijken en te boeken. Daarnaast laat het bedrijf weten dat het ook bijdraagt aan een waardevolle groei van de business van meer dan 13.000 Turkse aanbieders.
En inderdaad, @bookingcom doet het niet meer in Turkije. Om in Turkije iets in Turkije te boeken moet je nu een VPN-server gebruiken. pic.twitter.com/07uw46ffk9
— Olaf Koens (@obk) 30 maart 2017
Is het gevolg van een rechtzaak uit 2015 over oneerlijke concurrentie https://t.co/zedLX4ewSt
— Olaf Koens (@obk) 30 maart 2017