Vroeger dacht ik (en ik ben nog niet eens zo oud; 40) dat Bed & Breakfasts (B&B’s) vooral bezocht werden door de grijze golf. Het was altijd een ver van mijn bed show en het zal wel met karma te maken hebben dat ik vandaag de dag juist B&B’s tot mijn klantenkring reken en ze zelfs verkies boven de anonimiteit van een hotel. Maar wát maakt een B&B zo populair?
Naar schatting telt Nederland meer dan 5.000 B&B’s. En nog steeds kent deze markt een sterke groei. Het aantal accommodaties neemt toe en steeds meer Nederlanders overwegen om zelf een B&B te beginnen. Hetzij op zolder, hetzij in een verbouwd klooster met de nodige historie. De formule van een kamer met ontbijt is overigens niet nieuw. Al in de middeleeuwen waren er taveernes en herbergen die een of meer kamers inrichtten om reizigers te ontvangen.
Jordaan
Waar hotels zich vaak centraal bevinden, kun je B&B’s letterlijk overal tegen komen. Van een afgelegen eilandje in Friesland tot vijf hoog achter in de Jordaan. Maar wát is dan precies onderscheidend, Jorine?, hoor ik je denken. Nou, beste lezer, daar is een simpel antwoord op te geven: kleinschalige gastvrijheid. Ik wil geen mevrouw de Bruin bij een hotel(keten) zijn die zelf koffie uit een automaat moet tappen, maar gewoon Jorine die zonder dat ze het vraagt bij het ontbijt een verse cappuccino voorgeschoteld krijgt. Omdat de gastvrouw/gastheer heeft opgemerkt dat ik hiervan houd.
Ambassadeur
Neem mij als gast aan de hand in jouw B&B volgens een effectief stappenplan. Onderscheid je als accommodatie en laat zien waar je voor staat. Show mij bij het ontbijt streekproducten, werk samen met een onderscheidende koffieleverancier, promoot je omgeving als een ware ambassadeur, maar bovenal: wees trots op je baan en geniet van je werk in deze belangrijke sector. En heb het nooit, maar dan ook nooit over jouw bedrijfJE. Je runt een bedrijf! Gasten ontvangen en in de watten mogen leggen is een serieuze aangelegenheid.
P.S. Overigens ontdekte ik onlangs mijn eerste grijze haren. Maar dat heeft uiteraard niets met de eerder genoemde grijze golf te maken.
Jorine de Bruin | Hoteljournalist
info@hoteljournalist.nl | www.hoteljournalist.nl
Lees hier de andere columns van Jorine de Bruin