Gastervaring begint online, met het onstuitbare verlangen om juist dáár te gaan slapen. Daniëlla Weber van marketingbureau CastaNovum adviseert B&B- en horecaondernemers hoe zij gasten online kunnen verleiden. “Zorg dat de gast het bezoek ziet als een cadeautje. Daarmee creëer je een voorsprong op de concurrentie.”
Online aanwezig zijn begint met een eigen website, het visitekaartje voor de Bed & Breakfast. Levensechte foto’s en bewegend beeld doen er een belofte: hier vind je iets unieks. Daniëlla Weber ziet nog maar al te vaak websites waarop kleine foto’s schuilgaan achter een gedateerde vormgeving. “Zorg dat het online beeld past bij de uitstraling op locatie. De gastenkamers kunnen er nog zo picobello uitzien, met een verouderde website en slechte foto’s laat de gast de B&B toch links liggen.”
Steeds meer B&B’s hebben een zogenoemde responsive website, die goed te bekijken is op zowel een computerscherm als een smartphone of tablet. Dat is nodig ook, want steeds meer gasten boeken een B&B vanaf hun mobiele telefoon en lang niet alleen wanneer ze een last minute zoeken. Een goede website is bovendien goed vindbaar op Google. “Dat is te bereiken door middel van Search Engine Optimisation, oftewel SEO,” legt Weber uit. “Daarbij gaat het onder meer om de opbouw van de pagina, de url, de koppen en het voorkomen van veelgebruikte zoektermen in de lopende tekst. Ook een nieuwspagina met regelmatige blogs kan helpen. Een goede websitebouwer kan hierin adviseren. Verwacht niet onmiddellijk resultaat. Het kan tot een halfjaar duren voordat de zoekresultaten optimaal zijn.”
Eigen boekingen eerst
Boekingen via de eigen website kosten geen commissie en verdienen daarom de voorkeur. Toch hebben lang niet alle B&B’s een boekingsmodule op hun website. “Sommige B&B’s blijven bij één boekingskanaal hangen omdat ze het lastig vinden om de agenda steeds up-to-date te houden,” weet Daniëlla Weber. “Een channelmanager zorgt dat gasten via de eigen website kunnen boeken, maar ook dat boekingen via andere kanalen, zoals Booking.com en Airbnb, direct in de beschikbaarheidsagenda worden doorgevoerd. Vind je het niet erg om met de hand de agenda bij te werken? Dan kun je er ook voor kiezen reserveringsaanvragen in de mail te laten binnenkomen.”
Een website die staat, kan jaren meegaan. Maar dan wil je wel weten of die ook inderdaad goed bekeken wordt, waar je bezoekers vandaan komen en welke onderdelen het meest of juist het minst bezoeken. Al deze gegevens en nog veel meer zijn te vinden in Google Analytics, dat onder andere het succes van e-mailmarketing, social media en recensiewebsites meet en de meest succesvolle zoekwoorden achterhaalt. Het is raadzaam om daarbij hulp in te schakelen, want een leek verzuipt in de duizenden beschikbare cijfers.
Social media
Aanwezigheid op social media is een must voor iedere B&B. De aankondiging van een voorjaarsmarkt op Facebook, een kamerrestyling op Instagram, het recept voor het paasbrood op Pinterest: het zijn niet te missen kansen op aandacht van gasten. Regelmatige posts op social media wakkeren het verlangen van gasten die al eerder kwamen weer aan en roepen nieuwsgierigheid op van potentiële nieuwe gasten.
Regelmatige updates zijn een voorwaarde voor een goede inzet van social media. Dat hoeven geen hele verhalen te zijn. Een korte mededeling is al genoeg en beeld is belangrijker dan tekst. Vooral op Facebook is minimaal wekelijks iets posten erg belangrijk, omdat de pagina anders steeds lager zakt in de resultaten. Ook de timing van zo’n post doet ertoe, liever tegen het einde dan aan het begin van de werkweek. Besef je keer op keer op zondagavond dat het er weer niet van gekomen is om een foto te plaatsen, overweeg dan om social media uit te besteden aan iemand die er wel lol in heeft.
E-mailmarketing
Groot nadeel van social media is dat ze hun gebruikers afhankelijk maken. Als Facebook morgen van strategie verandert, zit er niks anders op dan daarin mee te gaan. E-mailmarketing geeft ondernemers meer controle, maar ook meer werk. Zo zul je om te beginnen e-mailadressen moeten verzamelen. Een aanmeldformulier op de website is stap één, maar er is meer nodig. Als je (potentiële) gasten een voordeel geeft, zijn ze vaak wel bereid om hun e-mailadres te geven. Vervolgens moet je aan de slag met een nieuwsbrief of een actiemail, die je bijvoorbeeld om de paar maanden verstuurt: een ontbijtarrangement met Pasen, een fietsarrangement in de zomer en een festivalaanbieding als er evenement in de buurt is.
E-mailmarketing gaat verder dan een prikkelende tekst schrijven en op de verzendknop drukken. Daarmee haal je het totaalplaatje van je B&B naar beneden. Zorg dus voor een vormgeving die past bij de uitstraling van de accommodatie. “In het programma MailChimp kan iedereen gratis mooie mails maken en versturen. Een alternatief is om één keer een mail in huisstijl te laten vormgeven, die je vervolgens voor alle marketingmails kunt gebruiken,” adviseert Weber.
Adverteren
Online is veel gratis, maar betalers krijgen extra aandacht. Of het iets oplevert om online te adverteren is eenvoudig uit te proberen. Een Facebook- en/of Instagram-advertentie hoeft niet duur te zijn en als je Google Analytics goed hebt ingesteld, is het effect direct meetbaar. Google AdWords zorgt ervoor dat je B&B bovenaan in de zoekresultaten wordt getoond als gasten bijvoorbeeld zoeken op locatie. Hoe meer mensen hierop klikken, des te hoger de prijs. Het handige van Google AdWords is dat je een budget kunt instellen, bijvoorbeeld 90 euro per maand. Zo weet je zeker dat iedere euro goed is besteed, zonder dat je bestedingen door het plafond gaan.
Tips van Daniëlla Weber
- Maak een planning voor het posten van berichten op social media en het verzenden van marketingmails.
- Verzamel bezoekersgegevens via Google Analytics, ook als je er zelf niets mee doet. Bij het bouwen van een nieuwe website, kan de websitebouwer er veel mee.
- Overweeg een channelmanager, zodat je agenda altijd up-to-date is.