De zon die door het raam naar binnen schijnt, het gefluit van vogels en het gekraai van de haan in de vroege ochtend, dat is wakker worden in één van de drie gastenkamers van B&B ’t Merthoes in het pittoreske Midden-Limburgse plaatsje Susteren. Een bijzonder plekje.
Onthaasten en tot rust komen op een plek waar het leven net iets langzamer lijkt te gaan. Dat doe je bij B&B ’t Merthoes in het altijd gezellige Susteren. Zowel in het Smalste Stukje van Nederland (van respectievelijk 4,8 kilometer breed) als bij de B&B staat onthaasten en beleving centraal. “En toch is er volop te beleven”, weten gastheer Nick en gastvrouw Edith.
Edith: “Op korte afstand vind je maar liefst 270 kilometer bewegwijzerde wandelpaden en een uitgestrekt netwerk van - grensoverschrijdende - fietspaden. Deze voeren je langs prachtige natuurgebieden, sfeervolle dorpskernen en culturele bezienswaardigheden. En vergeet tijdens de fiets- of wandeltocht vooral niet om ook te proeven van de Limburgse streekproducten en het Bourgondische leven.”
Persoonlijke tint
Nick en Edith logeerden jaren geleden bij een B&B in Koog aan de Zaan en werden daar zo hartelijk en persoonlijk ontvangen, dat het stel steeds enthousiaster werd om ook een B&B te gaan beginnen. Nick: “Het was niet alleen de ontvangst bij de B&B waardoor wij gemotiveerd raakten om zelf ook zoiets te gaan starten, maar ook de manier van wegwijs maken in de omgeving, de unieke locatie en hun persoonlijke tintje aan ons verblijf. En zie hier, na een periode van twijfel en zoeken, hebben Edith en ik ons huidige pand in 2016 gekocht. Eerst samen met mijn zwager en zijn vrouw, maar zij hebben zich in 2019 teruggetrokken omdat ze toch vonden dat het niet helemaal bij hun paste. Ik ging op dat moment met functioneel leeftijdsontslag en kon mij dus volledig, met behulp van Edith, op de B&B gaan richten.”
De B&B is oorspronkelijk een winkel met woonruimte. “Deze stond al geruime tijd te koop en wij waren er zelfs al diverse keren langsgelopen. Tijdens een avondwandeling bedacht ik mij opeens dat het pand, zoals Nick en ik deze voor ogen hadden, eigenlijk al jaren te koop stond”, legt Edith uit. “Wij hebben het gewoon niet eerder als onze B&B gezien.” De dag na deze effectieve wandeling heeft het ondernemende stel meteen een afspraak met de makelaar gepland en de uitkomst moge duidelijk zijn.
Rijke historie
“Susteren is een Limburgs dorp in de gemeente Echt-Susteren en heeft onze gasten veel te bieden”, aldus Nick. “Het is een dorp met stadsrechten en wordt gekenmerkt door een rijke historie. Daarnaast ligt Susteren centraal, want zowel een bezoek aan Maastricht, Roermond, Valkenburg, Vaals en Heerlen is binnen een half uur realiseerbaar. Susteren zelf is prima bereikbaar, zowel met eigen vervoer als openbaar vervoer. Je vindt er mooie fiets-, wandelroutes en knooppunten. Je kunt zelfs een zgn. ‘drielandenwandeling’ wandeling maken die je 15 kilometer laat wandelen van Duitsland, via Nederland naar België en terug. Uniek! Ook de kleinschaligheid van Susteren maakt het een populaire trekpleister voor toeristen. Toen wij onze B&B openden was er nog niet zoveel concurrentie, nu wordt dat steeds meer.”
Het Limburgse koppel heeft de taken goed verdeeld. Edith: “Nick is een gastheer pur sang en ik houd mij, naast mijn baan in de gehandicaptenzorg, op de achtergrond vooral bezig met social media. Dit is voor ons de ideale taakverdeling. Zo vindt Nick het heerlijk om het ontbijt voor gasten te verzorgen en uiteraard spring ik bij waar en wanneer dit nodig is.” Nick beaamt dit volledig en vult trots aan dat de B&B een uitgebreid ontbijt serveert waarbij het uitgangspunt de wens van de gast is. “En uiteraard serveren wij vers brood van de plaatselijke bakker en staan er verse eitjes van onze eigen kippen op tafel.”
Verschillende gasten
De drie luxe kamers van de B&B, allen met eigen sanitair en airco, trekken verschillende soorten gasten aan. Variërend van Pieterpad-lopers (de Pieterpad-etappe van Montfort naar Sittard loopt dwars door Het Smalste Stukje Nederland en dus door Susteren) tot fietsers, shopliefhebbers en rustzoekers. Edith: “De gasten die wij mogen verwelkomen zijn ook heel gevarieerd in leeftijd. Onze accommodatie biedt hier gelukkig ook alle mogelijkheid toe. Onder meer vanwege een grote, algemene ruimte en sfeervol dakterras. Ook vind je bij ons een ruime tuin en kun je privé parkeren aan de achterkant van de B&B. Wij wonen hier zelf niet, maar even verderop. Dus als er iets is, zijn we binnen no time bij onze gasten.”
Als antwoord op mijn vraag hoe de gastheer en gastvrouw zelf aan ontspanning toekomen, is de reactie een glimlach. “Tja, dat moeten we zeker nu in deze ‘corona-tijd’ heel goed plannen. We maken soms bewust de keuze om geen gasten te ontvangen en zo zelf even te kunnen onthaasten en genieten. Dit doen wij bij voorkeur bij een andere B&B”, aldus Nick en Edith.
Geroutineerde dagindeling
De gastheer van deze Limburgse B&B heeft een vaardige dagindeling gecreëerd. “Op deze manier haal ik het meeste uit de dag en ben ik gastvrij en productief richting de gasten”, legt Nick uit. “Na mijn ochtendritueel van koffie en even achter de computer spring ik op de fiets naar de plaatselijke bakker om de (avond van te voren) bestelde broodjes voor het ontbijt op te halen. Daarna begin ik met plezier aan de voorbereidingen van de maaltijd voor onze gasten.” Het ontbijt wordt geserveerd aan een ruime, sfeervolle tafel in de gezamenlijke ruimte en uiteraard op gepaste (Corona)afstand. “Nadat de gasten hebben plaatsgenomen aan een gedekte tafel, zorg ik voor koffie en thee en ga vervolgens naar ‘mijn dames’ kijken. Zo noem ik onze kippen. Wist je dat een aantal van deze dames groene eieren leggen? Hier verras ik keer op keer de gasten mee. Zo leuk!”
Na het opruimen van de ontbijtrestanten is het tijd voor de schoonmaak. “Met ferme soigneer en maak ik onze drie gastenkamers schoon, wuif de gasten die vertrekken met een glimlach uit en verwelkom vervolgens een paar uur later met dezelfde welgemeende lach nieuwe gasten die komen inchecken. Never a dull moment”, aldus een tevreden gastheer.
De klompenanekdote
Eensgezind wordt de vraag of Edith en Nick een leuke anekdote met gasten willen delen beantwoord. “We hadden een tijdje geleden vier wandelaars te gast. Zij liepen het Pieterpad en één van hen droeg klompen en zette deze elke avond in ons halletje naast een grote kast. Na een paar dagen hoorden de klompen voor ons dan ook bij het interieur en wilden wij ze stiekem niet meer kwijt. Dus toen de gasten vroegen of ze een nachtje langer konden blijven, hebben ze deze overnachting 'moeten' betalen met de klompen.
Uiteraard staan deze klompen nog steeds in onze hal naast de kast en vertellen wij vaak aan onze gasten dit verhaal.”
De accommodatie wordt aangeboden via verschillende kanalen, maar de B&B maakt vooral gebruik van de boekingssystemen Bedandbreakfast.nl en Booking.com. “Behalve het feit dat wij bij Booking.com veel commissie moeten betalen, bevalt dit wel goed en ontvangen wij net als bij Bedandbreakfast.nl regelmatig gasten via deze OTA’s. Daarnaast reserveren gasten ook steeds meer via onze eigen website, iets dat wij natuurlijk alleen maar toejuichen.”
Oranje Limburg
Ook ’t Merthoes ontkomt niet aan de coronacrisis. Edith: “Dit was vooral in het begin heel heftig. We hadden weinig tot geen gasten en de vaste lasten gingen natuurlijk gewoon door. Nu merken wij dat veel Nederlanders inderdaad vooral in eigen land blijven en mogen we gelukkig weer meer gasten ontvangen.” Het wisselt op welk moment gasten vandaag de dag de B&B reserveren. “Soms bellen mensen dat ze letterlijk voor de deur staan en dat ze online hebben gezien dat er nog een kamer beschikbaar is. Andere gasten boeken juist bewust weer ver van tevoren, maar dat is door de Corona wel voor een deel veranderd. Nu wacht men vaker af of er wellicht nieuwe maatregelen komen zodat ze niet hoeven te annuleren, bijvoorbeeld omdat Limburg een oranje gebied is.”
Nick en Edith omschrijven de B&B in vijf doeltreffende woorden: Puur, genieten, comfort, luxe en gastvrijheid.
Communicatie
Wil jij ook weten hoe jouw ‘stille gast’ zich koning gaat voelen? Hoteljournalist geeft jou inzicht hoe je jouw gasten echte vertegenwoordigers kunt maken van jouw gastenverblijf.
‘Verras de gast voordat hij jou verrast’
Auteur: Hoteljournalist | Jorine de Bruin
info@hoteljournalist.nl
www.hoteljournalist.nl