Channel manager is een tool waarmee vanuit één overzicht alle aangesloten boekingssites gemanaged kunnen worden. Onmisbaar voor een hotelier, maar ook handig voor een Bed&Breakfast eigenaar? Marcel Doggen van BE41 heeft een channel manager en kan niet meer zonder. “Ik doe bijna alles zelf. De channel manager bespaart me heel veel tijd.”
Marcel heeft een B&B met zeven kamers, op papier eigenlijk een hotel. “Ik woon er niet, dus officieel ben ik een hotel. Maar in mijn logo staat wel B&B, puur om niet de verwachting van een hotel te wekken.” BE41 ligt midden in het bruisende centrum van Maastricht. “De mensen komen ook echt voor de stad”, vertelt Marcel. “90 procent van de gasten zie ik binnen een kwartier na aankomst weer naar buiten gaan. Die gaan lekker de stad in.”
Channel manager
“Ik heb maar weinig kanalen waarop ik mijn B&B presenteer; Booking.com, Expedia en Bed&Breakfast Nederland. De afweging om een channel manager te gebruiken is tijd. Ik doe namelijk bijna alles alleen. BE41 kent veel enkele overnachtingen dus dat betekent veel wisselingen en drukte. De channel manager bespaart me veel administratief werk.”
Werken met een channel manager bevalt Marcel goed. “Ik heb alles één keer ingesteld en nu heb ik er geen omkijken meer naar. Als ik prijzen aan wil passen, doe ik dat via mijn eigen systeem en dan is alles op Booking.com twee minuten later aangepast.”
Beperking
Wel vindt Marcel het jammer dat de channel manager bij Bed&Breakfast Nederland maar gedeeltelijk werkt. “Dat ligt niet aan mijn channel manager, maar de opties bij Bed&Breakfast Nederland zijn nogal beperkt. Eigenlijk gaat alleen het boeken van een kamer goed. Maar de functie wel of niet inclusief ontbijt is een ramp. Hetzelfde geldt voor toeristenbelasting.”
Kosten
Veel B&B’s werken met een excelbestand of een agenda. Dit is natuurlijk voordeliger dan een channel manager. Marcel: “Natuurlijk is er het kostenaspect. De channel manager kost mij zo’n 55 euro per maand. Dus als je heel kleinschalig bent, is dat misschien te veel. Maar ik zou echt niet meer zonder kunnen. Het bespaart zo veel tijd.”
Bed&Breakfast Nederland
“Met Bed&Breakfast Nederland heb ik niet zulke goede ervaringen. Ik was benieuwd wat voor reacties ik zou krijgen van (potentiële) gasten op mijn B&B. Ik verwachtte er weinig van en dat gevoel bleek te kloppen. Ik zit midden in de binnenstad en een kamer in het weekend kost minimaal 100 euro. Misschien zoeken mensen op Bed&Breakfast Nederland toch naar andere prijsklassen. Ik heb er namelijk maar twee reserveringen in een half jaar tijd mee gehad.”
Booking.com
“Als ik Booking.com niet had, dan bestond ik niet meer. Dat is voor mij hét kanaal om gevonden te worden. Ik krijg 85 procent van de reserveringen binnen via booking.com. De overige 15 procent bestaan uit een klein stukje Expedia, mijn eigen website en het gebeurt ook dat mensen in de binnenstad de locatie zien.”