Onlangs stelden we de lezers van Bed & Breakfast een vraag. Op de vraag 'gebruik je een online reserveringssysteem in je B&B?' kwamen veel reacties binnen. De uitslag is overduidelijk: maar liefst 95,5 procent van de respondenten gebruikt een online reserveringssysteem.
Hieronder een greep uit de reacties:
Leon Reijnen B&B Aan de Bagijnstraat:
Ja. Ik gebruik Smoobu... Vernieuwend, gebruiksvriendelijk, snelle helpdesk, niet duur. Als je meerdere kamers hebt en adverteert op diverse platforms, dan is het veel werk om alles à la minute bij te werken zodat er geen dubbele boekingen komen.
Andries, Bed & Breakfast Eemster:
Ja, vanwege het gemak en de laagdrempeligheid. Een potentiële gast ziet direct de real time status van de kamer. Samen met een goede website verhoogt dit de boekingskans. Social media is een van de key succesfactoren. Ik gebruik huurkalender.nl, welke is gekoppeld aan Booking.com. Bijzonder eenvoudig systeem dat eenvoudig in je website in te pluggen is. Ik ben in juni 2020 begonnen en heb door de boekingsmodule en een uitgekiende Facebook-, Instagram- en Google-campagne al in de maanden juli/augustus/september een bezettingsgraad van 90 procent.
Villa Lavanda, Italië:
Nee, want het is best prijzig, zeker omdat we hier in Italië enkele maanden per jaar moeten sluiten als familie-B&B en bovendien de gasten doorgaans uit Nederland en België komen en die komen niet van begin november tot eind maart. Toch wil ik er binnenkort wel aan beginnen.
B&B Zus en Zomer, Oostwoud:
Ja, de website van B&B Zus en Zomer loopt via Jimdo en is gekoppeld aan het reserveringssysteem van bedandbreakfast.nl. Dit systeem is weer gekoppeld aan Booking, B&B.eu en Airbnb.
Huib de Wit, B&B Op de Parkkamp, Havelte:
Wij gebruiken RoomRaccoon. Een reserveringssysteem brengt rust en neemt een hoop zorgen en tijd weg; ik wil niet meer zonder.
Stephanie Pasman, B&B Antonius Hoeve, Oudenbosch:
Ja, wij gebruiken Beds24. Voor de lockdown hadden we veel reserveringen, via diverse boekingsites, het geeft rust (en levert tijd op) als de kalenders online gesynchroniseerd worden.
Cor de Vries, Arthouse Dordrecht B&B:
Zeker. Ook voor onze kleine B&B blijkt het zeer effectief om een eenvoudig online reserveringssysteem te gebruiken (in ons geval Smoobu) Zeker in de huidige coronaperiode met heel veel annuleringen/wijzigingen is het handig om per direct een overzicht van beschikbaarheid te hebben. Daarnaast is alles gekoppeld (in ons geval Booking, Expedia en eigen website). Belangrijk voor ons is alle correspondentie op één plek te hebben en prijzen en voorwaarden eenvoudig op alle sites met één knop te kunnen aanpassen.
Jouke Dantuma, bed and breakfast hotel Oosterpark:
Ja, ik maak gebruik van een nieuwe speler op de markt, My Tourist.nl, en ben erg tevreden over de menselijke hulp. Het werkt vanuit Ical. Goed georganiseerd. Heb het dure Cubilis verlaten. Bijhouden van bezetting op de verschillende platforms is tijdrovend, want je moet elk moment dit bijhouden. Facturatie, administratie - zoals toeristenbelasting en btw - houd ik nu gemakkelijk bij in één systeem.
Bed & Breakfast Van Agt:
Nee, de kosten zijn te hoog en mogelijk te ingewikkeld voor een enkele kamer of slechts enkele kamers.
Peter Janssen van B&B Bie Janssen:
Ja, ik gebruik een online reserveringssysteem omdat ik merk dat gasten dit plezierig vinden omdat ze dan snel en gemakkelijk kunnen boeken. Ook krijg ik nog steeds regelmatig telefonische reserveringen, maar de online boekingen nemen toe. Ook reserveren gasten via een chatfunctie die ik recentelijk op mijn website geplaatst heb. Ik gebruik een eigen systeem dat in onze website gebouwd is. We vragen niet teveel uit en het is gemakkelijk om snel een reservering te doen. Daarnaast kunnen gasten nog steeds boeken via OTA's.
Rasja Post en Wouter Burgmans, Cortijo La Zapatera Andalusie, Spanje:
Wij gebruiken Room Raccoon. Ziet er professioneel uit, is gebruiksvriendelijk en heeft diverse ondersteunende modules zoals automatische gegenereerde e-mailberichten, gastenregistratie, kortingscodes, betalingen en dergelijke.
Dianne Wilmink, Mooi zo logeren:
Jazeker. We moesten dit jaar een nieuwe site omdat de oude niet meer bruikbaar was. Gekozen voor WIX. Dit bevalt goed. Ik had hiervoor geen kalender op de eigen site, maar werd vooral deze zomer zo vaak gebeld dat het te gek werd en dit een voorwaarde was voor ons. We krijgen veel (de meeste) gasten via B&B Nederland, maar ook via de VVV Ootmarsum en ik sta op home away (waarschijnlijk laatste jaar) en Natuurhuisje. Wat ik heel mooi zou vinden is dat je je eigen kalender kunt koppelen aan B&B Nederland (bij B&B eu kan het zeer waarschijnlijk wel). We dachten dat het kon, maar het is uiteindelijk helaas niet gelukt. Dat maakt dat ik veel kalenders moet dichtboeken bij elke reservering. Niet echt handig en veel werk; vandaar dat we waarschijnlijk ook van Home Away en Natuurhuisjes afgaan. Toch zou het mooi zijn wanneer het gekoppeld kan worden aan onze eigen site. Denk dat dit voor meerdere B&B's ideaal zou zijn, ook om fouten te voorkomen. Ben zelf niet echt technisch, maar volgens degene die dit voor ons ontworpen heeft kan het met een ICall kalender, maar dit kan niet 'heen en terug'. Je kunt het blijkbaar ook zelf aanschaffen, maar dat is nogal prijzig.
Mient Dantuma, De Koesfabriek in Dokkum:
We gebruiken het systeem van bedandbreakfast.nl. We hebben slechts 1 kamer en een channelmanager is daarom veel te duur. Direct kunnen boeken is essentieel voor een zoekende gast. Ze willen direct kunnen zien of de gewenste periode beschikbaar is, wat de kosten zijn en direct kunnen reserveren. Mailen en wachten met het risico dat een antwoord (te) lang op zich laat wachten en de zoektocht weer opnieuw moet beginnen, is niet fijn voor een gast.
Niels en Willemijn, B&B Tuk aan de Vliet, Leiden:
Ja. We gebruiken Redforts. Zo voorkomen we eenvoudig dubbele boekingen, bij reserveringen via verschillende kanalen (b&b.nl, Airbnb, eigen website). In tijden van drukte voor ons onmisbaar. Redforts werkt goed en de klantenservice is zelfs heel erg goed; je wordt onmiddellijk teruggebeld als er eens iets is.
B&B Saenliefde, Wormer:
Wij gebruiken een online reserveringssyteem omdat we hiermee laagdrempeliger zijn en zo bijvoorbeeld ook last-minute reserveringen kunnen ontvangen. Verder wil de moderne toerist graag snel en individueel kunnen boeken. Wij houden het overzicht, omdat we een channel manager gebruiken voor de reserveringen, dus geen dubbele reserveringen en daardoor minder stress. Wij maken ook gebruik van een online reserveringssysteem, omdat de B&B onze enige inkomstenbron is. We zijn dus gebaat bij een goede bezetting.
Janet, Molenbergh in Ruinerwold:
Ik gebruik Huurkalender, een Nederlands systeem met een ingebouwd betalingssysteem. Naast het invoeren van boekingen kun je ook andere boekingen importeren, waardoor je geen kans hebt op dubbele boekingen. Bovendien vind ik de service top. Je krijgt snel en persoonlijk antwoord op vragen en als je een beperking tegenkomt ,wordt het over het algemeen snel aangepast. Het systeem is dus nog steeds in ontwikkeling. Een goede prijs-kwaliteitverhouding.
Ook een onderwerp voor de poll?
Ken je dat? Je staat voor een dilemma en je zou wel eens willen weten hoe andere B&B’s dat oplossen. In deze rubriek legt een B&B-ondernemer zijn of haar dilemma voor aan andere B&B-ondernemers. Heb je ook een onderwerp voor de poll? Mail naar redactie@uitgeverijps.nl of zet het op onze Facebookpagina.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.
Met dank aan de deelnemers voor de door hen ingezonden foto's van hun B&B's, zie het beeld hieronder.