Of je nu een knusse B&B, een charmant vakantiehuisje of een trendy Airbnb runt, één ding is zeker: het kan soms een wilde rit zijn. Maar maak je geen zorgen, want ik heb hier negen fantastische tips voor jou om te allen tijde het hoofd koel te houden. Van vieze kamers tot lastige gasten, we pakken het allemaal aan.
1. Wees voorbereid op het onverwachte
Het lijkt wel alsof gasten soms een geheime missie hebben om je te verrassen. Vieze kamers? Check. Slechte reviews? Dubbelcheck. Omring jezelf met een team dat flexibel en veerkrachtig is. Als je gastenverblijf het soort plek is waar ze altijd iets nieuws en verrassends kunnen verwachten, dan ben je ze al een stap voor. Stel je voor dat je een gastenkamer binnenkomt die eruitziet alsof er een orkaan is langsgekomen. Adem in, adem uit. Een beetje TLC (Tender Loving Cleaning) en je hebt het weer helemaal voor elkaar!
2. Omarm de kracht van positiviteit
Een slechte review kan voelen als een stomp in je maag, maar onthoud: het is niet het einde van de wereld. Zie het als een kans om te groeien. Beantwoord beleefd en professioneel en laat zien dat je bereid bent om problemen op te lossen. Negatieve feedback kan uiteindelijk leiden tot positieve veranderingen. Wanneer een gast je feedback geeft over de kwaliteit van de bedden in je accommodatie, kun je in plaats van je aangevallen voelen, deze kans ook aangrijpen om de matrassen en het beddengoed te upgraden. Hierdoor verbetert de slaapervaring van je gasten. Dit toont niet alleen je toewijding aan het bieden van comfort, maar het leidt ook tot een positievere ervaring voor toekomstige gasten.
3. Houd je ogen op de bal
Ja, sommige gasten kunnen erg veeleisend zijn. Maar vergeet niet dat je niet iedereen kunt plezieren. Focus op het bieden van een geweldige ervaring voor de meerderheid van je gasten. Als iemand nooit tevreden lijkt te zijn, is dat waarschijnlijk meer een reflectie van hen dan van jouw gastvrijheid. Die ene gast die klaagt dat de zon niet op commando schijnt? Onmogelijk om te behagen. Maar die familie die dol is op je zelfgemaakte ontbijt? Dat is waar het om gaat!
4. Chaos temmen
Het kan behoorlijk hectisch worden tijdens het hoogseizoen. Kamers die op mysterieuze wijze veranderen in een chaos? Been there, cleaned that. Ontwikkel een routine die je helpt om de chaos onder controle te houden en blijf altijd een stap voor op de drukte. Wanneer de kamers eruitzien alsof er een feestje heeft plaatsgevonden, onthoud dan dat jij de koning(in) van de opruimkoning(inn)en bent. Zet wat vrolijke muziek op en maak er een opruimfeestje van!
5. Leer de kunst van diplomatie
Sommige gasten lijken een masterclass te hebben gevolgd in het geven van kritiek. Leer hoe je kalm en diplomatiek blijft, zelfs wanneer je met onredelijke eisen wordt geconfronteerd. Soms gaat het er gewoon om een goede luisteraar te zijn en begrip te tonen. Beweert een gast dat je koffie niet lekker genoeg is? Bedank hen voor hun inzicht en zeg dat je overweegt om een ander koffiezetapparaat aan te schaffen die de perfecte koffie kan garanderen.
6. Creëer een supportnetwerk
Je bent niet alleen in deze spannende reis. Verbind met andere gastenverblijfeigenaren, online of lokaal, om ervaringen te delen, advies te krijgen en gewoon stoom af te blazen. Soms is het weten dat anderen hetzelfde doormaken al een geruststelling op zich. Heb je bijvoorbeeld te maken gehad met een situatie waarin je gastenkamer per ongeluk een lekkage had en het hele tapijt doorweekt was? In plaats van in paniek te raken, kun je contact opnemen met je gastenverblijf-netwerk om te zien hoe anderen met soortgelijke incidenten zijn omgegaan. Door hun advies en ervaringen te delen, kun je snel en effectief het probleem oplossen zonder dat het de gastervaring ernstig beïnvloedt.
7. Vier de kleine overwinningen
Een positieve review of een gast die je zelfgemaakte jam geweldig vond? Maak een feestje (figuurlijk dan!) Het zijn de kleine dingen die je herinneren aan waarom je dit doet. Sta stil bij je successen en geniet ervan. Heb je na maanden hard werken eindelijk een efficiënt systeem opgezet voor het beheer van boekingen en gastcommunicatie? In plaats van het gewoon als een routineklus te zien, kun je jezelf belonen met een rustige avond voor jezelf. Steek wat kaarsen aan, schenk een goed glas wijn in en geniet van een ontspannend bad terwijl je terugkijkt op de weg die je hebt afgelegd. Op deze manier kun je de kleine overwinningen waarderen en jezelf toestemming geven om te ontspannen en te genieten van je succes, je mag trots zijn op jezelf!
8. Leer van ervaringen
Elk obstakel is eigenlijk een les in vermomming. Analyseer wat er fout is gegaan en wat je kunt verbeteren. Of het nu gaat om het efficiënter reinigen van kamers of het upgraden van je gastencommunicatie, elke ervaring kan je helpen te groeien. Heb je te maken gehad met een stroomstoring tijdens het verblijf van een gast wat tot enige ongemakken heeft geleid? Gebruik deze ervaring dan als herinnering om een noodplan op te stellen, zodat je beter voorbereid bent in dergelijke situaties. Hierdoor minimaliseer je de impact van toekomstige onvoorziene situaties en laat je zien dat je de gastenervaring serieus neemt.
9. Onthoud waarom je begonnen bent
Last but not least, keer terug naar de kern. Waarom begon je met dit avontuur? Of het nu gaat om je liefde voor gastvrijheid, de vreugde van het ontmoeten van nieuwe mensen of gewoon omdat je dol bent op het runnen van je eigen show, laat die passie je altijd inspireren. Als je je afvraagt waarom je jezelf dit aandoet wanneer je een gastenkamer vol confetti vindt, denk dan aan die ene gast die zijn huwelijksaanzoek deed in jouw gezellige verblijf. Dat maakt het allemaal de moeite waard!
Of het nu gaat om het omarmen van uitdagingen, het opbouwen van waardevolle connecties of het vieren van je successen, deze tips kunnen je gids zijn voor een succesvol en bevredigend avontuur. Onthoud altijd waarom je aan deze reis begon, want de wereld van gastvrijheid heeft zoveel te bieden – van grappige momenten tot serieuze momenten. Dus blijft positief, veerkrachtig en laat je passie schijnen door elke interactie en beslissing. Als gastenverblijfeigenaar ben jij de regisseur van een onvergetelijke ervaring voor anderen, maar vergeet niet om af en toe jezelf ook een onvergetelijke ervaring te gunnen. Op naar een succesvolle toekomst vol memorabele momenten en voldoening!
-> Jorine de Bruin werkt met haar bedrijf Hoteljournalist als PR-specialist & Tekstschrijver voor gastenverblijven (B&B, hotel, vakantiehuis, camping). Meer informatie, zoals een online leeromgeving en podcast speciaal voor gastenverblijfeigenaren, vind je op haar website.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.