Hoogstwaarschijnlijk lees jij dit artikel nu omdat je zat te scrollen door de tijdlijn van je social media. Het pakte je aandacht, want ergens weet je wel dat je met jouw B&B ook meer zichtbaar zou moeten zijn. De meeste mensen, dus ook jouw potentiële gasten, bevinden zich elke dag wel even (of vaak een paar uur!) online. Social media is dus een goed medium om jouw potentiële gasten te bereiken. Daarom: 9 redenen om social media vandaag nog in te zetten voor jouw gastenverblijf!
- Bereik
Via social media kun je op eenvoudige wijze een groot bereik behalen en jouw B&B onder de aandacht brengen bij gasten. Je kunt eens een hashtag onderzoek doen om te kijken waar potentiële gasten in geïnteresseerd zijn en op zoeken online. Vergeet deze hashtags vervolgens niet te gebruiken bij het plaatsen van de berichten op jouw kanalen. Je zult merken dat door het gebruik van de juiste hashtags jouw bereik aanzienlijk vergroot.
- Naamsbekendheid
Je hebt waarschijnlijk al een naam opgebouwd bij jouw vaste gasten. Maar hoe leuk is het als je ook onder potentiële gasten meer naamsbekendheid krijgt? Via social media is een grotere naamsbekendheid makkelijk te bereiken. Door het gebruik van de juiste hashtags vind je een nieuw publiek. Plaats regelmatig leuke, interessante, inspirerende posts en zorg voor een herkenbare huisstijl. Door regelmatig berichten te plaatsen in dezelfde huisstijl gaan social media gebruikers jou herkennen en onthouden ze de naam van jouw B&B.
- Promotie
Door handig gebruik te maken van de diverse social media kanalen kun je met een beperkt marketingbudget jouw doelgroep bereiken. Heb je een leuk arrangement ontwikkeld of heb je nog een aantrekkelijke last-minute actie? Deel het via je social media kanaal. Jouw vaste gasten zijn enthousiast over hun verblijf en zijn jouw grootste fan. Wanneer jij een leuke promotie deelt, zullen zij als vaste ambassadeurs graag jouw berichten willen delen met hun volgers.
- Interactie
Anders dan via een (lokale) krant of tijdschrift waar je jouw accommodatie in kunt promoten (vaak voor veel geld), kun je via social media ook meteen reageren. De gasten die jouw social media posts zien kunnen direct reageren. Door hier slim gebruik van te maken kun je een band opbouwen met je potentiële gasten en geef je jouw B&B een gezicht. Als jij betrokken bent bij jouw volgers zal een volger (potentiële gast) zich gehoord en gezien voelen. De drempel om een vraag te stellen is voor een potentiële gast ook lager via social media. Een (privé)berichtje via bijvoorbeeld Instagram is sneller gestuurd dan het plegen van een telefoontje én kan op elk gewenst tijdstip.
- Concurrentie
De concurrentie bevindt zich ook op social media. Zorg dat je je onderscheid. Maak interessante posts over jouw accommodatie, stel vragen en reageer op volgers. Dit is goed voor de band die je met ze opbouwt
- Statistieken
Door het juiste gebruik van je social media kanalen bereik je jouw doelgroep het beste. Via de statistieken (aan de achterkant van jouw social media) kun je ontdekken waar jouw volgers vandaan komen, welke leeftijd ze hebben, wat hun interesses zijn, op welke tijden zij online zijn (en het dus het beste is om een nieuw bericht te posten).
- Doelgroep
Het kan zijn dat jouw gasten zich voornamelijk bevindt op één specifiek social media kanaal. Onderzoek eens op welke kanalen jouw concurrentie zit en kijk of je met het regelmatig zichtbaar zijn op dit kanaal jouw (potentiële) gast ook bereikt. Het is verstandig om je actief op het kanaal te richten waar jouw doelgroep zich het meeste bevindt om ze zo ook echt te kunnen bereiken. Het is natuurlijk zonde van je tijd en energie als je doelgroep zich niet bevindt op het kanaal waar jij het vooral actief bent.
- Meer bezoekers op je website
Bij het plaatsen van een bericht op social media kun je heel gemakkelijk een link plaatsen naar de website van jouw B&B. Maak een actieve post met een call to action (oproep tot actie) en zorg dat de juiste link van jouw website erbij staat. Zo genereer je meer bezoekers naar de website (wat ook weer goed is voor de zoekresultaten in Google) en zorg je ervoor dat de potentiële gast een reserverende gast wordt. Wil je dat ze naar de pagina met dat nieuwe, leuke arrangement gaan? Plaats dan de directe link van deze pagina zodat ze niet meer hoeven te zoeken en meteen kunnen boeken.
- Mogelijkheden
Het leuke van social media is dat je eindeloos veel mogelijkheden hebt. Je kunt creatief aan de slag met tekst, foto’s en video’s. Maak een poll, stel een vraag, deel een tip. Promoot je nieuwste arrangement of vraag gasten eens om een mooie review te plaatsen. En heb je al eens gehoord van Reels? En Stories? Doordat social media zo veelzijdig is, is er voor ieder wat wils.
Denk je nu: ‘Leuk Jorine, maar ik weet niet hoe ik een hashtag onderzoek doe, waar ik de statistieken kan vinden of hoe ik die leuke en interessante posts nou precies maak? En een reel, wat is dat?’ Kijk dan snel op mijn website voor de cursus social media voor gastenverblijfeigenaren. Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor eigenaren van een gastenverblijf en hierin vind je alle antwoorden.
Met gastvrije groet,
Jorine de Bruin | Gastenverblijfcoach
-> Jorine de Bruin is gastenverblijfcoach. Voor gastenverblijfeigenaren die rust in hun hoofd en ruimte in hun dag willen. Met haar bedrijf Hoteljournalist inspireert en motiveert zij gastenverblijfeigenaren. Meer informatie, zoals een online leeromgeving met cursussen speciaal voor gastenverblijfeigenaren en een podcast, vind je op haar website.