Gasten mogen gewoon schrijven en zeggen wat ze vinden van hun verblijf in jouw B&B. Positief, soms ook negatief. Maar zou jij af en toe niet dolgraag willen vertellen wat jij van je gast en zijn/haar gedrag vindt?
In 2022 trekt droomplekeigenaar Nelleke Griffioen de stoute schoenen aan om in een maandelijkse column op BedandBreakfastnieuws.nl de grootste gastenergernissen van B&B-eigenaren te beschrijven. Ze verwoordt in haar ‘9 Geboden voor Goede Gasten’ wat veel gastenaccommodatie-eigenaren voelen, maar beter niet in het openbaar kunnen zeggen…
9 Geboden voor Goede Gasten: Heb jij ook last van gluurgasten?
‘We zijn wat vroeger, maar we dachten, misschien is onze kamer al klaar?’
Zwaar zwetend en met een mond vol tanden sta ik een week na de opening van ons hotel in 2009 de eerste gasten bij de voordeur te woord. Om 12.02 uur. ‘Maar ik had toch 15.30 uur in de informatie gezet?’, vraag ik mezelf vertwijfeld af. Naïef misschien om te denken dat gasten zich daar aan houden, weet ik later.
Dit is dus karma, bedenk ik me. Want zo ziet ons wintersport reisschema er voor ons dertigste levensjaar - zonder kinderen - eruit:
Ik heb op vrijdag vrij en doe de laatste vakantievoorbereidingen. Hans komt uit zijn werk, we eten wat, Hans pakt de auto in en in de loop van de avond vertrekken we naar Frankrijk. Daar komen we, na wat slaapmomentjes op parkeerplaatsen, bij zonsopkomst aan. We trekken op een parkeerplaats in de auto onze skikleding aan en staan binnen de kortste keren op de piste. En als het even kan, kijken we eerst nog éven of ons appartement toevallig al vrij is.
En nu sta ik zelf aan de andere kant
Deze gasten, die 3,5 uur te vroeg voor de deur staan, hebben geen flauw idee dat in slechts 6 uur 11 kamers met badkamers en de gezamenlijke ruimtes spik en span moeten zijn. O ja, en we een ontbijtvaat van 35 gasten moeten wegwerken. Gelukkig hoeven zij daar niet aan te denken, want ze hebben vakantie. Toch heeft elke vakantieplek kaders, zoals een aankomsttijd.
Je zult het ongetwijfeld eens meegemaakt hebben dat je gasten te vroeg aankomen. Maar wat zou je ze graag willen zeggen:
‘Gij zult niet vroeger aankomen dan op de afgesproken tijd
(en niet stiekem eerder ‘alvast even om het hoekje komen gluren
of de kamer misschien al klaar is’).’
#goedegastengebod2
Enne… Check meteen even hoe duidelijk jij over de aankomsttijd bent naar je gasten. Ze kijken voor vertrek meestal niet meer op je website. En de reserveringbevestiging ligt vaak allang op de oud papier-stapel… ;-)
Zonnige groet,
Nel
Wil je reageren op deze column? Of wil je jouw grote gastenergernissen delen? Dat kan via nel@droomplekacademie.nl
Nelleke Griffioen is droomplekeigenaar, coach en auteur van het boek ‘DroomplekGeluk’ en ‘Het geheim van de Berghut’. Ze vertrekt in 2009 naar Oostenrijk met haar man Hans, peuter en baby en runt 7 jaar lang hun hotel ‘de Berghut’.
Sinds 2016 ondersteunen ze mensen met een B&B(-droom) deze succesvol te maken én te houden met DroomplekAcademie.nl. En hun hotel? Deze dient tussen 2016 en 2021, onder de naam ‘het Proefhotel’, als plek waar mensen met een ‘Ik Vertrek’-droom hun plannen eerst een paar weken kunnen uitproberen voordat ze de stap definitief wagen. In 2021 toveren ze hun hotel om tot Berghut appartementen waar ze een beperkt aantal weken per jaar weer zelf gasten ontvangen.