Gasten mogen gewoon schrijven en zeggen wat ze vinden van hun verblijf in jouw B&B. Positief, soms ook negatief. Maar zou jij af en toe niet dolgraag willen vertellen wat jij van je gast en zijn/haar gedrag vindt?
In 2022 trekt droomplekeigenaar Nelleke Griffioen de stoute schoenen aan om in een maandelijkse column op BedandBreakfastnieuws.nl de grootste gastenergernissen van B&B-eigenaren te beschrijven. Ze verwoordt in haar ‘9 Geboden voor Goede Gasten’ wat veel gastenaccommodatie-eigenaren voelen, maar beter niet in het openbaar kunnen zeggen…
9 Geboden voor Goede Gasten: Gevonden gastenvoorwerpen
O nee... Het gezin is nog geen 10 minuten vertrokken of we signaleren een knuffel in het kinderbed. Na een snel telefoontje keren ze terug en worden Teddy en kind herenigd. Gelukkig.
Ik snap het best: na een ontspannen vakantie worden de koffers op het laatste moment ingepakt en dan schiet er nog wel eens een knuffel bij in. Of: een eenzame sok of een pyamabroek. Een kort eigen onderzoekje onder accommodatie-eigenaren wijst uit dat het daar niet bij blijft. Ook paspoorten, slipjes en – bij elkaar opgeteld – kilo’s telefoonopladers blijven achter in kamers of appartementen. Per ongeluk, laten we daar even vanuit gaan.
Als ik diezelfde droomplekeigenaren mag geloven, gaat het achterlaten van spullen niet altijd per ongeluk, maar is het vaak ook per gemak. Vooral vlieggasten. Denk aan liters zonnebrandcrème, een dozijn ketchuptubes en ter plekke gekochte strandpararols die niet in de handbagage passen. En wat vind je van deze boodschap aan de gastheer: ‘Deze t-shirts passen niet meer in de koffer; die kun jij wel dragen’.
Zullen we als accommodatie-eigenaren gewoon dit afspreken met onze gasten:
Gij neemt uw eigen meegenomen én gekochte spullen terug mee naar huis
(want wij zijn geen post- en opslagbedrijf).
#gastengebod8
PS: Mocht u toch wat willen achterlaten als gast?
Laat dan vooral een heimweelekkernij achter
voor de gastvrouw en -heer. ;-)
Enne, als je je gast én jezelf een beetje wilt helpen, kan een kleine ‘vergeet me niet’-hint misschien helpen.
Zonnige groet,
Nel
PS: Ben je benieuwd naar alle 9 Geboden voor goede gasten? Download ze hier.
Nelleke Griffioen is droomplekeigenaar, coach en auteur van het boek ‘DroomplekGeluk’ en ‘Het geheim van de Berghut’. Ze vertrekt in 2009 naar Oostenrijk met haar man Hans, peuter en baby en runt 7 jaar lang hun hotel ‘de Berghut’.
Sinds 2016 ondersteunen ze mensen met een B&B(-droom) deze succesvol te maken én te houden met DroomplekAcademie.nl. En hun hotel? Deze dient tussen 2016 en 2021, onder de naam ‘het Proefhotel’, als plek waar mensen met een ‘Ik Vertrek’-droom hun plannen eerst een paar weken kunnen uitproberen voordat ze de stap definitief wagen. In 2021 toveren ze hun hotel om tot Berghut appartementen waar ze een beperkt aantal weken per jaar weer zelf gasten ontvangen.