9 Geboden voor Goede Gasten: De ongelezen informatiemap

Auteur: Nelleke Griffioen
Columns 1 april 2022
9 Geboden voor Goede Gasten: De ongelezen informatiemap

Gasten mogen gewoon schrijven en zeggen wat ze vinden van hun verblijf in jouw B&B. Positief, soms ook negatief. Maar zou jij af en toe niet dolgraag willen vertellen wat jij van je gast en zijn/haar gedrag vindt?

In 2022 trekt droomplekeigenaar Nelleke Griffioen de stoute schoenen aan om in een maandelijkse column op BedandBreakfastnieuws.nl de grootste gastenergernissen van B&B-eigenaren te beschrijven. Ze verwoordt in haar ‘9 Geboden voor Goede Gasten’ wat veel gastenaccommodatie-eigenaren voelen, maar beter niet in het openbaar kunnen zeggen…

9 Geboden voor Goede Gasten: De ongelezen informatiemap

Tijdens ons verblijf bij een gastenaccommodatie-collega zie ik jaren geleden een mooi - in de huisstijl vormgegeven - geplastificeerd A5-je in een houten houdertje op tafel van de vakantiewoning staan. Er zijn 10 ‘huisregels’ op te lezen. Do’s en dont’s, wist je dat’s, je weet wel. Midden op tafel, in het oog springend.

Ik denk nog: ‘Wauw, wij hebben toch wel wat meer woorden nodig om onze gasten wegwijs te maken. Misschien doen wij iets verkeerd. Zal het dan toch in 10 zinnen kunnen?’

Na een paar weken vertelt ze dat ze me dat ze de zorgvuldig gemaakte kaartjes inmiddels heeft kunnen weggooien. Want al snel komt ze erachter dat 10 ‘huisregels’ wat aan de krappe kant is: wat krijgen ze een vragen! Elke dag komt er wel een regeltje bij, ter behoud van hun droomplek én van hun eigen tijd.

Enerzijds zijn 10 punten heerlijk overzichtelijk: prima te onthouden voor ontspannen gasten. Maar als je als accommodatie-eigenaar ook een beetje tijd over wilt houden, kan het slim zijn om iets méér op papier te zetten. Alleen loop je dan het risico dat de ‘informatiemap’ ongelezen blijft. Gasten hebben geen zin om een infobijbel te lezen op vakantie (alleen als er kortingsbonnen in zitten). Ze zijn niet voor niets op vakantie. Toch? Een dilemma dus.

Hoe dan ook is het verzoek aan gasten duidelijk:

 

‘Gij zult de informatiemap goed lezen
(zodat we niet 5x per dag dezelfde vragen krijgen en ‘politieagentje’ hoeven te spelen, maar deze tijd kunnen besteden aan het onvergetelijk maken van uw verblijf).’


#goedegastengebod3

 

Maarre… aan ons als accommodatie-eigenaren natuurlijk de taak om een feestje te maken van droge kost waar je je gasten eigenlijk niet mee wilt vermoeien.

PS: Wil je reageren op deze column? Leuk! Dat kan via nel@droomplekacademie.nl

Nelleke Griffioen is droomplekeigenaar, coach en auteur van het boek ‘DroomplekGeluk’ en ‘Het geheim van de Berghut’. Ze vertrekt in 2009 naar Oostenrijk met haar man Hans, peuter en baby en runt 7 jaar lang hun hotel de Berghut’.

Sinds 2016 ondersteunen ze mensen met een B&B(-droom) deze succesvol te maken én te houden met DroomplekAcademie.nlEn hun hotel? Deze dient tussen 2016 en 2021, onder de naam ‘het Proefhotel’, als plek waar mensen met een ‘Ik Vertrek’-droom hun plannen eerst een paar weken kunnen uitproberen voordat ze de stap definitief wagen. In 2021 toveren ze hun hotel om tot Berghut appartementen waar ze een beperkt aantal weken per jaar weer zelf gasten ontvangen.

 

Overig nieuws