9 Geboden voor Goede Gasten: B&B wordt zwijnenstal

Auteur: Nelleke Grifieon
Columns 7 oktober 2022
9 Geboden voor Goede Gasten: B&B wordt zwijnenstal

Gasten mogen gewoon schrijven en zeggen wat ze vinden van hun verblijf in jouw B&B. Positief, soms ook negatief. Maar zou jij af en toe niet dolgraag willen vertellen wat jij van je gast en zijn/haar gedrag vindt?

In 2022 trekt droomplekeigenaar Nelleke Griffioen de stoute schoenen aan om in een maandelijkse column op BedandBreakfastnieuws.nl de grootste gastenergernissen van B&B-eigenaren te beschrijven. Ze verwoordt in haar ‘9 Geboden voor Goede Gasten’ wat veel gastenaccommodatie-eigenaren voelen, maar beter niet in het openbaar kunnen zeggen…

9 Geboden voor Goede Gasten: B&B wordt zwijnenstal

Weet je wat mijn uitgangspunt bij het vertrek uit een vakantiehuisje is? ‘Ik laat het schoner achter dan dat ik het heb aangetroffen.’ Bij wijze van spreken dan, hè. Sinds we zelf een gastenaccommodatie hebben, ben ik er nóg scherper op.

Sommige gasten denken daar wel eens anders over. Zo hoorde ik jaren geleden van een accommodatie-collega dat in een van hun appartementen de toiletpot van de muur was gekomen, omdat de gasten erop hadden gestaan. Vervolgens konden ze het appartement sluiten voor reparatie en moesten ze hals over kop een ander onderkomen vinden voor de volgende gasten.

Oké, een extreem voorbeeld misschien. Maar je kent vast wel onschuldiger situaties uit je eigen praktijk nadat je gasten vertrokken zijn: niet te ontkennen toiletsporen, volle vaatwassers (in vakantiewoningen) of dat alles - maar dan ook alles - op een andere plek staat. O ja, lief bedoelde afgehaalde bedden, terwijl jij je afvraagt of ze misschien iets te verbergen hadden. Nou, ik wil het allemaal niet weten!

Kortom: je zou je gasten in ieder geval graag dit op het hart drukken:

 

Gij laat uw verblijfsplek netjes achter
(dus zonder toiletsporen en met een lege vaatwasser).

#gastengebod9

 

Mijn ervaring is overigens dat het helpt als je gast weet wat je van hem/haar verwacht bij het vertrek. Just tell them. Zo simpel is het eigenlijk…

Zonnige groet,

Nel

PS: Ben je benieuwd naar alle 9 Geboden voor goede gasten? Download ze hier.

Nelleke Griffioen is droomplekeigenaar, coach en auteur van het boek ‘DroomplekGeluk’ en ‘Het geheim van de Berghut’. Ze vertrekt in 2009 naar Oostenrijk met haar man Hans, peuter en baby en runt 7 jaar lang hun hotel de Berghut’.

Sinds 2016 ondersteunen ze mensen met een B&B(-droom) deze succesvol te maken én te houden met DroomplekAcademie.nlEn hun hotel? Deze dient tussen 2016 en 2021, onder de naam ‘het Proefhotel’, als plek waar mensen met een ‘Ik Vertrek’-droom hun plannen eerst een paar weken kunnen uitproberen voordat ze de stap definitief wagen. In 2021 toveren ze hun hotel om tot Berghut appartementen waar ze een beperkt aantal weken per jaar weer zelf gasten ontvangen.

Overig nieuws