Als gastenverblijfeigenaar kun je jouw gasten op verschillende manieren bereiken. Je nieuwtjes, arrangementen en andere informatie kun je kenbaar maken op je website en bijvoorbeeld delen via social media. Maar wist je dat het versturen van een nieuwsbrief ook een goede manier is om jouw gasten direct te kunnen bereiken? Hieronder deel ik 8 redenen waarom jij een nieuwsbrief zou moeten versturen.
-
De gast hoeft het niet zelf te bedenken
Wanneer jij een nieuwtje hebt of een aantrekkelijke korting, dan kun je dit delen op jouw website. Een nadeel hiervan is dat de gast eerst wel zelf moet bedenken om jouw website op te zoeken. En wanneer de gast hier niet per se een aanleiding voor heeft, is de kans vrij klein dat de gast dit nieuws of leuke aanbieding dus leest. Jouw nieuwsbrief verschijnt automatisch in de inbox van de lezer. En met een aantrekkelijk onderwerp zul je direct de aandacht van de lezer trekken.
-
De juiste doelgroep bereiken
Leuke arrangementen kun je natuurlijk delen in een tijdschrift of krant en hiermee hopen dat je jouw doelgroep bereikt. De gasten die op jouw mailinglijst staan voor de nieuwsbrief zijn in ieder geval al jouw doelgroep en dus de mensen die je graag wilt bereiken. Zij hebben zich zelf ingeschreven voor de nieuwsbrief. Jouw nieuwsbrief is dus een uitstekende plek om arrangementen en aanbiedingen te delen. De lezer heeft namelijk aangegeven graag op de hoogte te blijven van jouw gastenverblijf. Nog een ander bijkomend voordeel is dat het versturen van een nieuwsbrief aanzienlijk minder kost dan een advertentie in een tijdschrift of krant.
-
Frequentie
In principe bepaal je zelf hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt. Houd er wel rekening mee dat je geen irrelevante mails gaat sturen, om maar die nieuwsbrief te versturen. Hoe vaak heb jij iets te melden? Wat wil je met je nieuwsbrieflezers delen? Een goede frequentie kan zijn eens per twee weken. Maar eens per maand kan ook prima, mits je nieuwsbrief maar relevant is en interessant voor de lezers. Jij bepaald dus zelf hoe vaak en op welk moment jij de nieuwsbrief verstuurd. Hiermee kun je ook goed inspelen op feestdagen en vakantieperiodes.
-
Wat deel je in je nieuwsbrief?
Staat er een evenement gepland binnenkort en heb jij nog kamers vrij voor die datum? Heeft je gastenverblijf een make-over ondergaan? Ben je een nieuwe samenwerking aangegaan met de lokale streekwinkel? Alle nieuwtjes waarvan jij denkt dat het interessant kan zijn voor jouw gasten, kun je delen in een nieuwsbrief.
-
Arrangementen
Heb je een nieuw arrangement bedacht die je graag onder de aandacht wilt brengen? De nieuwsbrief is de ideale plek om de lezers als eerste op de hoogte te brengen van dat te gekke arrangement. In de nieuwsbrief kun je direct een link delen naar de pagina van jouw website waar ze dit arrangement kunnen boeken. Eventueel kun je zelfs je trouwe nieuwsbrieflezers nog een leuke korting geven als ze direct via de link reserveren.
-
Een kijkje achter de schermen
Mensen vinden het leuk om te zien wat andere mensen doen. Dus ook jouw gasten vinden het leuk om te zien wat jij als gastenverblijfeigenaar allemaal meemaakt. Deel in je nieuwsbrief eens een leuke anekdote of geef ze een kijkje achter de schermen. Op deze manier bouw je een band op met je lezers en zullen de lezers jou en je gastenverblijf leren kennen. Op die manier zullen ze sneller geneigd zijn om hun volgende verblijf bij jou te boeken.
-
Automatiseren en statistieken
Er zijn diverse programma’s op de markt voor het opmaken van een nieuwsbrief. Het voordeel van deze programma’s is dat je veel kunt automatiseren. Ook bieden deze programma’s de mogelijkheid van het bekijken van de statistieken. Het is goed om hier regelmatig naar te kijken. Je kunt hieruit opmaken of je nieuwsbrieven goed gelezen worden, welke punten in je nieuwsbrief het goed doen, of mensen zich hebben aangemeld of juist hebben uitgeschreven. Door goed de statistieken te lezen en vergelijken, kun je je nieuwsbrief steeds verder ‘perfectioneren’.
-
Maak het persoonlijk
Via het programma van je nieuwsbrief kun je je nieuwsbrief ook persoonlijk maken. Zo begint jouw nieuwsbrief straks niet met “Beste lezer” maar met “Beste Jorine” En dat laatste klinkt toch een stuk leuker dan beste lezer.
Op mijn website deel ik in mijn gratis weggever nog 9 tips voor het versturen van een nieuwsbrief. Je vraagt hem aan via de volgende link https://www.hoteljournalist.nl/
-> Jorine de Bruin is gastenverblijfcoach. Voor gastenverblijfeigenaren die rust in hun hoofd en ruimte in hun dag willen. Met haar bedrijf Hoteljournalist inspireert en motiveert zij gastenverblijfeigenaren. Meer informatie, zoals een online leeromgeving en podcast speciaal voor accommodatie eigenaren, vind je op haar website.