8 punten voor succesvolle e-mailmarketing

Auteur: Jorine de Bruin
Ondernemen 15 april 2021
8 punten voor succesvolle e-mailmarketing

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing die e-mail gebruikt om commerciële boodschappen naar een bepaalde doelgroep te sturen. In principe kan elke mail die wordt verstuurd naar een potentiële of huidige gast worden beschouwd als e-mailmarketing, maar deze term wordt meestal gebruikt om te verwijzen naar:

Het sturen van e-mails met als doel het verbeteren van de relatie van een gastenverblijf met haar gasten en om gastloyaliteit te vergroten.

Het sturen van e-mails met als doel om nieuwe gasten te werven of om vorige gasten te overtuigen om een volgend verblijf te boeken.

B&B en e-mailmarketing

Waarom zou je als B&B e-mailmarketing moeten gebruiken en wat zijn hier de voordelen van? Meer dan voldoende! E-mailmarketing is:

Goedkoop;

Onmiddellijk verzonden;

Eenvoudig traceerbaar.

Hoe makkelijk is het om, uiteraard na toestemming van de gast, zijn of haar e-mailadres op te slaan en bijvoorbeeld elke zes weken een nieuwsbrief te sturen? In deze mailing kun je dan vertellen over een nieuw arrangement, jouw kortingsactie voor de volgende maand of over de nieuwe koffie die je sinds kort in jouw B&B schenkt.

8 punten voor succesvolle e-mailmarketing

Houd je aan de (AVG) regels, oftewel: de wet op de privacy. Stuur alleen e-mailnieuwsbrieven naar gasten die zich hiervoor hebben aangemeld/ingestemd. Geef je gasten ook altijd de mogelijkheid om zich af te kunnen melden voor jouw mailingen en deel, tenzij je dit overlegd hebt, nooit gegevens met derden;

Stel jezelf concrete doelen. Wat wil je met jouw nieuwsbrief bereiken? De ontvanger moet verleid worden om op jouw aanbod in te gaan. Dus zorg voor waardevolle content en richt je e-mailmarketingcampagne(s) hierop in;

Zorg dat de nieuwsbrief (vooral) op een mobiele telefoon goed leesbaar is. De meeste gasten lezen vandaag de dag jouw nieuwsbrief immers op hun mobiel. Een representatief ontwerp en sterke teksten dragen hier aan bij;

Deze tip hangt samen met die van punt 3: zorg voor een pakkende onderwerpregel. Dit is het eerste dat jouw gasten zien als jouw mail binnenkomt. Hoe? Je kunt bijvoorbeeld een vraag stellen in de onderwerpregel (-> ‘Hoe laat serveer jij het ontbijt?’ of het gebruik van cijfers werkt ook goed (-> ‘8 succesvolle tips voor e-mailmarketing’);

Test van tevoren je nieuwsbrief. Oftewel: stuur deze altijd eerst naar jezelf, kijk er kritisch naar (en/of laat iemand anders dit ook nog even doen) en pas wanneer jij helemaal tevreden bent, stuur je ‘m door naar je gasten;

Varieer. Herkenbaarheid is belangrijk, maar zorg ook voor variatie. Zowel qua tekst als opmaak en ook in titels en afbeeldingen;

Verdiep je in je doelgroep. Richt je bij het schrijven op een individuele persoon. Wie is je gast? Wat wil hij of zij? Waar houdt jouw gast van? Is jouw gast een ‘u’ of een ‘je’?;

Maak elke nieuwsbrief SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden.

Hulp nodig bij je nieuwsbrief en/of meer tips? Ik help je graag.

Jorine de Bruin | Hoteljournalist

info@hoteljournalist.nl | www.hoteljournalist.nl

Training e-mailmarketing

Op 7 juni vindt er een boeiende en leerzame training e-mailmarketing plaats. 'The money is in the list'. Wellicht één van de meest bekende uitspraken als het gaat om e-mailmarketing. In de huidige online wereld zijn er ontelbaar veel mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken. E-mailmarketing is er één van en is nog steeds uitermate effectief. Maar ook op gebied van e-mailmarketing staan de ontwikkelingen niet stil en is het zaak om up-to-date te blijven om jouw doelgroep te blijven bereiken en conversies te realiseren. Klik hier voor meer informatie over de training.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws