Wist je dat een gemiddelde websitebezoeker binnen drie seconden besluit of hij of zij doorklikt of dat jouw site interessant genoeg is om nog even rond te blijven surfen? Kortom: een goede website is van groot belang! Met als belangrijkste doel -> bezoekers omzetten in gasten. Maar naast een gestructureerde en interessante site kun je uiteraard op nog veel meer manieren gasten naar je B&B proberen te krijgen. Daarom deel ik met jullie 7 effectieve tips om gasten te laten kiezen voor jóuw accommodatie.
7 tips om gasten naar jouw B&B te krijgen:
Blijf zichtbaar
Zorg ervoor dat je zichtbaar blijft. Als je gebruik maakte van geprinte media, blijf dit dan doen. Zorg ervoor dat je regelmatig online berichten plaatst via de verschillende social media kanalen. Schakel indien nodig mijn hulp in om een online advertentiecampagne op te zetten binnen jouw doelgroep.
Verleid jouw volgers online met een heerlijk nachtje weg. Neem ze alvast mee in de beleving op jouw locatie en laat ze sfeer proeven. Speel in op het verlangen om ergens anders te zijn dan thuis.
Natuurlijke aandacht
Om jouw B&B extra aantrekkelijk te maken, zoom je in op de mooie omgeving. Laat aan jouw gasten zien welk natuurschoon er te bewonderen is op loop- of fietsafstand van jullie locatie. Test de routes zelf uit, blog erover en promoot het tevens via social media. Hiermee maak je jouw gastenverblijf extra aantrekkelijk.
Regionale samenwerking
Jouw bedrijf is niet de enige in de buurt. Samen bereik je meer, dus kijk eens in de buurt met wie je zou kunnen samenwerken om een mooi aanbod neer te zetten. Je kunt een normale overnachting uitbreiden naar een culinair overnachtingsarrangement, waarbij jouw gasten een 4-gangen menu mogen bestellen bij een restaurant in de buurt. Leg contact met een fietsverhuurder en een broodjeszaak en je biedt een tweedaagse fietsvakantie aan, inclusief (elektrische) fietsen en twee keer een lunch-to-go. Natuurlijk is het belangrijk dat je jouw nieuwe aanbod flink onder de aandacht brengt.
Nazorg gasten
Nieuwe gasten zijn belangrijk, maar vergeet vooral ook de gasten niet die al eerder bij jou geboekt hebben! Trigger ze om nog een keer te komen door hen regelmatig een e-mail te sturen. Of stuur ze na afloop van hun verblijf een verzoek om een enquête in te vullen over jouw B&B. Als iemand de enquête heeft ingevuld, bedank je ze met een kortingscode voor een volgend verblijf.
(win) Acties
Er zijn natuurlijk meer manieren om speciale acties in te zetten.
Denk aan een ‘3=2 actie’, waarbij jouw gasten drie nachten mogen verblijven en er twee betalen.
Of verloot via jouw social media kanalen een gratis nachtje weg onder de mensen die je gaan volgen en jouw bericht liken en delen. Zo heb je automatisch ook weer een groter bereik via jouw social media kanalen.
Nog een manier om een actie uit te zetten is bijvoorbeeld een ‘Weggeef actie’. Iedereen die geboekt heeft krijgt een kortingscode voor de volgende keer én een kortingscode die ze weg mogen geven aan iemand anders die ze graag een weekendje weg gunnen.
Speciale evenementen
Als mensen een dagje weg gaan, willen ze niet altijd dezelfde avond weer terug. Het evenement duurt de hele dag, ze willen graag ook een drankje doen, of het is gewoon te ver om weer terug te rijden. Kijk welke evenementen er in de buurt georganiseerd worden en speel hier op in. Maak bijvoorbeeld een speciaal evenementen arrangement. Met bijvoorbeeld fietsen erbij, ander vervoer of een ‘late-checkout’, zodat je gasten lekker kunnen uitslapen.
Deel de posts van het evenement of benoem het op social media en geef aan dat je nog kamers beschikbaar hebt voor een overnachting. Grote kans dat bezoekers van het evenement via Internet op zoek gaan naar een B&B in de buurt. Zorg er daarom ook voor dat je website goed gevonden wordt door de zoekmachines. Weet je niet goed hoe dit moet? Vraag mij om je te helpen;
Maak gebruik van BN’ers of influencers
Wil je echt een stapje verder gaan? Probeer dan gebruik te maken van het netwerk van bekende Nederlanders, of zogeheten influencers. Je kan deze personen (eventueel gratis) laten overnachten in jouw B&B, in ruil voor een aantal (positieve) posts op social media. Uiteraard mag je mij hier ook voor benaderen.
Natuurlijk probeer je iemand te benaderen die bij jouw doelgroep past. Heb je al het geluk dat er een bekend persoon bij jou geboekt heeft? Vraag deze persoon dan altijd of hij of zij iets wil delen over jouw B&B. De volgers van deze personen willen graag in hun voetsporen treden als dit mogelijk is!
Met welke tips ga jij aan de slag? Als je ergens meer informatie over wilt, of hulp nodig hebt om bepaalde tips precies vorm te geven, neem dan gerust contact op. Samen maken we dan een effectief stappenplan op maat.
Jorine de Bruin | Hoteljournalist
info@hoteljournalist.nl | www.hoteljournalist.nl
Lees hier de andere blogs van Jorine de Bruin