Het internationale samenwerkingsverband Romantik Hotels & Restaurants viert dit
jaar zijn 50e verjaardag. Deze feestelijke gelegenheid wordt het hele jaar door
gevierd met vele evenementen en promoties voor de gasten in de bijna 200 hotels
van het merk.
Romantik Hotels wil via de jubileumactiviteiten benadrukken dat het merk prima gepositioneerd is voor de talrijke uitdagingen van de toekomst. Het hoogtepunt van het jubileumjaar was de recente party in Frankfurt waarbij 180 hoteliers en gasten uit negen landen, zich begin oktober, tijdens een analytisch congres voorbereidden op de knelpunten van vandaag en morgen.
In zijn toespraak benadrukte CEO Thomas Edelkamp dat Romantik 50 jaar geleden werd opgericht in een economisch onzekere omgeving door visionaire hoteliers die hadden begrepen dat de situatie gezamenlijke actie vereiste. Volgens Edelkamp, die in Frankfurt veel nieuwe Romantik-hosts verwelkomde, is dat tot op heden niet veranderd. “Vooral in moeilijke tijden hebben mensen nog meer vertrouwen in sterke merken. Romantik is hier een constante die gasten van verschillende generaties zekerheid en ondersteuning biedt en daardoor goed gepositioneerd is voor de toekomst.”
Moderne merkaanwezigheid en digitale marketing op maat
Met de nieuwe merkidentiteit, die Romantik twee jaar geleden presenteerde, is het merk naar het hier en nu gekatapulteerd. “De communicatiestrategie ‘Explore Romantik’, die gasten moet inspireren om buitengewone plekken te ontdekken, biedt elk hotel de mogelijkheid om zich op een eigentijdse manier te presenteren onder de paraplu van het merk”, aldus Edelkamp, die verder benadrukte dat Romantik vandaag de dag ook een digitaal marketingaanbod heeft dat geen enkele vergelijking in de hotelbranche schuwt. “Met onze nieuwe website, met klantenbindingsprogramma en het MyRomantik CRM-platform; op de achtergrond, dat alle activiteiten en informatie in heel Europa met elkaar verbindt en direct marketing op maat mogelijk maakt, zijn we een traditioneel merk dat een uniek digitaal en technologisch aanbod voor particuliere hoteliers biedt.”
Ook culinair hoogstaand
Een van belangrijkste de pijlers van het merk is al vijf decennia lang de culinaire expertise van Romantik. Geen enkel ander hotelmerk biedt zo’n grote verscheidenheid aan regionale gerechten en verenigt meer met sterren bekroonde chefs onder één dak. In totaal staan immers niet minder dan 18 Michelinsterren te schitteren in de portfolio van Romantik Hotels & Restaurants, waar een bijzonder puike gastronomie steevast probleemloos gekoppeld wordt aan traditie, kwaliteit en service.
360 graden marketingstrategie
Daags na de feestelijke avond vond ook het jaarlijkse Romantik-congres plaats. mHierbij werd een uitvoerig 360-graden beeld van de activiteiten van het merk gepresenteerd, wat meteen de succesvolle strategie en dito competenties benadrukte. “De maatschappelijke veranderingen, vooral in de afgelopen twee jaar, hebben aangetoond dat Romantik Hotels met hun aanbod vandaag aantrekkelijker zijn dan ooit en in de toekomst nog waardevoller kunnen worden”, vatte Thomas Edelkamp samen. “Als we vandaag samenkomen in een tijd waarin we letterlijk worden ommuurd door pessimisme, dan is het goed om te weten dat ook Romantik-hoteliers deze tijden met ondernemerschap en moed voor de toekomst tegemoet treden.”
Het merk Romantik
Authentieke ervaringen, warme gastvrijheid en echte geschiedenis kenmerken de bijna 200 Romantik Hotels & Restaurants in negen Europese landen - van hoogwaardige landherbergen tot unieke wellness huizen en de luxe hotels van Pearls by Romantik. Het merk wordt aangevuld met geselecteerde chalets, exclusieve B&B’s en herenhuizen in bruisende metropolen. Romantik-hosts verwelkomen reizigers in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, België, Nederland, Italië, Portugal, Noorwegen en Slovenië. Via partnerschappen met les Collectionneurs in Frankrijk, Secret Retreats in Azië en de Gondwana Collection in Namibië biedt Romantik reizigers een premium netwerk dat in totaal 500 bijzondere adressen omvat. Een uitstekende keuken levende regioverankering verenigen de persoonlijk beheerde hotels in een exclusieve collectie voor de hoogste eisen onder de paraplu van een sterk merk Romantik, dat in 2022 reeds een halve eeuw in de bras staat voor mensen die graag van het leven genieten.