Hoe profiteer ik van de etalagefunctie van de verzamelsite en verlaag ik mijn kosten?
Het boekseizoen is weer geopend en uw gasten zijn nu al op zoek naar de beste aanbiedingen. Velen van hen zullen eerst op verzamelsites zoals Booking.com of Expedia kijken om een idee te krijgen welke leuke hotels er zijn in uw omgeving. Hebben ze een keuze gemaakt dan zullen velen, voordat ze een definitief besluit nemen, de website van het gekozen hotel bezoeken om nog wat meer informatie in te winnen en een vergelijking te maken.
De verzamelsite fungeert dus vaak als een soort etalage: een plek waar je kan zien wat er allemaal voor moois te koop is, maar waar je niets kan kopen. Daarvoor moet je namelijk de winkel in. Na het kijken in de etalage zal de potentiële koper de winkel in gaan. Maar de vraag is, in welke winkel wordt uiteindelijk gekocht?
Volgens het gerenommeerde hospitality onderzoeksinstituut Skift, kiezen 52% van klanten ervoor om na het kijken in de etalage van de verzamelsite, de website van het hotel te bezoeken. Dit is dus uw kans om deze klant ervan te overtuigen direct bij u te boeken in plaats van op de verzamelsite. Zo maakt u van een potentiële indirecte boeking een directe boeking en bespaart u commissiekosten. Maar, hoe zorgt u ervoor dat deze potentiële klant dit besluit neemt? Hoe kunt u de kans op succes vergroten?
Helaas zien we dat in de praktijk veel bezoekers van de hotelwebsite afhaken en terugkeren naar de verzamelsite om te boeken. Waarom is dat? Waarschijnlijk omdat ze niet vonden wat ze zochten, twijfels hadden, niet een gerust gevoel kregen en niet de voordelen van een directe boeking zagen.
Dat is natuurlijk heel erg jammer, maar waarschijnlijk wel te voorkomen. Hieronder geven we u een aantal tips om de kans op verkoop, via de boekingsmodule van uw eigen website, te vergroten.
1: Maak vergelijken makkelijk
Een bezoeker die uw aanbieding op de verzamelsite heeft gezien en daarna uw website bezoekt, zal proberen diezelfde aanbieding op uw website te vinden om deze te vergelijken. De vraag is dan dus: kan die aanbieding makkelijk worden gevonden? Helaas zien we dat dat vaak niet het geval is: namen van accommodaties zijn anders, de aanbieding heet anders, de reserveringsvoorwaarden zijn slechter, foto’s zijn niet dezelfde. Het gevolg is dat de bezoeker appels met peren moet vergelijken, in verwarring wordt gebracht en dus waarschijnlijk ook niet het voordeel zal zien van direct boeken.
Dus de oplossing is simpel: zorg dat de namen van uw accommodaties en de namen van uw tarieven dezelfde zijn als op de verzamelsite. Heeft u bij verzamelsite een Luxe tweepersoons, dan verwacht uw bezoeker die ook te zien op uw website. Heeft u een “niet restitueerbaar” tarief op de verzamelsite, zorg er dan voor dat dat tarief ook op uw website boekingmodule wordt aangeboden.
Dit geldt ook voor uw reserveringsvoorwaarden. Gebruik dezelfde tekst en een zelfde structuur. Zorg ervoor dat de voorwaarden voor annuleren of aanbetalen op zijn minst dezelfde zijn als bij indirecte boeking op de verzamelsite. Nog mooier als ze iets gunstiger zijn. Denk hierbij aan langere annuleringstermijn en lagere kosten.
Let ook op de foto’s die u gebruikt: mensen zijn heel visueel ingesteld, dus maak het hen gemakkelijk en zorg ook hier dat de foto’s niet anders zijn.
2: Maak het financieel aantrekkelijk
Heeft u tip 1 geïmplementeerd en kan de klant de één op één vergelijking maken, dan zal er vooral eerst naar de prijs worden gekeken. Wilt u succes hebben met de verkoop, geef dan een betere prijs dan op de verzamelsite, een kleine korting kan al voldoende zijn. Daarnaast kunt u misschien iets extra’s aanbieden: een welkomstdrankje, een late check-out, een gratis ontbijt. Een klein gebaar kan uw klant net over de streep trekken. Vergeet niet, u hebt nog al wat te verliezen: boekt de klant uiteindelijk toch op de verzamelsite, dan verliest u al snel 15% van het totale bedrag.
3. Stuur uw klanten met duidelijke tips
Gebruik een boekingsmodule die u de mogelijkheid geeft uw klant tijdens het proces van boeken te instrueren met uw eigen teksten. U kunt hiermee uw klant informeren, mogelijke twijfels wegnemen en sturen naar een succesvolle koop. Wijs uw klant op de mogelijke voordelen die direct boeken met zich mee brengt, misschien krijgt uw klant wel een betere kamer voor hetzelfde geld als op de verzamelsite. Vertel het uw klant en geef tips over mogelijke extra diensten die u verkoopt: ontbijt op bed, champagne, een compleet diner, vervoer, fietsen etc. U kunt zo niet alleen een directe boeking binnenhalen, maar ook meer omzet maken.
4. Zorg voor een gevoel van exclusiviteit en urgentie
Biedt niet al uw accommodaties aan en zorg ervoor dat u net zoveel of meer accommodaties aanbiedt dan op de verzamelsite. Heeft u 20 tweepersoons beschikbaar, biedt ze dan niet allemaal aan. Geef er 5 aan de verzamelsite en biedt er 6 aan op uw eigen boekingmodule. Het is belangrijk dat u laat zien dat er veel vraag is naar uw accommodaties. Dit geeft uw klant het gevoel van schaarste en exclusiviteit en creëert urgentie: “Er zijn nog maar een paar kamers beschikbaar. Het hotel is populair en je moet snel zijn met boeken want anders is alles uitverkocht”. U wilt natuurlijk niet continue aan de beschikbaarheid draaien om dit gevoel van schaarste te creëren. We raden u dan ook aan een boekingsmodule te kiezen die een automatische allotment feeder heeft. De meest moderne boekingsmodules zullen deze functionaliteit hebben.
5: Maak het vinden eenvoudig
Zorg er voor dat uw klanten eenvoudig die aanbiedingen kunnen vinden die voor hen interessant zijn. Zoekt iemand een 4 persoonsaccommodaties, maak het dan mogelijk alleen die resultaten te zien. Heeft de klant nog twijfels over de datum, toon dan alleen tarieven die geannuleerd kunnen worden. Zijn er betere aanbiedingen voor langer verblijf, of geen beschikbaarheid, toon dan alternatieven. Komt de klant uit het buitenland, laat de boekingsmodule dan zijn taal spreken. Wil de klant weten wat de kosten zijn in een andere munteenheid dan €, sta dat dan toe. Kortom kies een boekingsmodule die flexibel is, filters heeft voor groepsgrootte en annuleringsvoorwaarde, die alternatieve toont en die de taal spreekt van de klant.
Een boekingsmodule proberen?
Wilt u een voorbeeld zien van een moderne boekingsmodule met de bovenstaande functies, bekijk dan deze boekingsmodule