Het is alweer even geleden, maar ik weet het nog als de dag van gisteren. Ik plukte nog eens aan mijn rokje, trok mijn panty goed, haalde diep adem en liep naar binnen voor het sollicitatiegesprek. Nog niet eerder was ik in de hospitalitywereld werkzaam geweest, maar het heeft zo moeten zijn. Want ik was direct verkocht. De sfeer, dynamiek, maar vooral: het boeiende fenomeen gasten.
Even later zat ik met een dampende cappuccino voor mijn neus te praten met de manager. Het klikte tussen ons. Inmiddels zijn we alweer een paar jaar verder, maar dankzij deze leidinggevende voelde ik mij meteen thuis in de wereld van de gastvrijheid. Uiteindelijk ben ik toen aangenomen en deze uitdagende en interessante tijd heeft bij mij het zaadje geplant om te starten met Hoteljournalist. Dus laten we deze voormalig manager dus vooral dankbaar zijn.
Perfect ontbijt
Inmiddels heb ik al veel gastenbedrijven mogen ondersteunen met de, o zo belangrijke, communicatie. Verbinding op het gebied van (toekomstige) gasten, maar ook pr voor de accommodatie zelf. Van persbericht tot mailing voor meer zakelijke gasten en van het bijhouden van social media tot het mogen helpen bij het samenstellen van het ‘perfecte’ ontbijt. Kortom: ik ben inmiddels behoorlijk thuis in de prachtige ‘B&B-wereld’.
Vers van de pers: achter de schermen ben ik druk bezig, i.c.m. een andere kennis hebbende partij, met het ontwikkelen van een speciale training voor B&B-eigenaren én rolt er op dit moment iets totaal nieuws voor Hoteljournalist van de band bij de drukker. Op de hoogte blijven? Volg mij via Instagram (@Hoteljournalist) en schrijf je vooral in voor mijn nieuwsbrief. Een mailtje of pb met je e-mailadres is al voldoende.
5 tips + BONUSTIP
Om alvast een deel van mijn kennis met jullie te delen, volgen hier vijf tips die je eenvoudig kunt toepassen binnen jouw B&B. Succes!
1. Maak een lokale evenementenkalender.
Als ik een weekendje weg ga, dan vind ik het leuk om naar een nieuwe omgeving te gaan. Ik kijk ook altijd even of er op dat moment interessante evenementen/festiviteiten in de ‘nieuwe’ buurt te doen zijn. Wees gastvrij, verras je gasten en zorg voor een lokale evenementenkalender online en/of op de kamer. Jij blij, maar vooral de gast blij;
2. Stel open vragen.
Vraag niet puur of alles naar wens geweest is bij het uitchecken (ja of nee), maar zeg: “Hoe heeft u uw verblijf ervaren, meneer de Jong?” Grote kans dat je nu veel meer informatie krijgt van je gast, hij voelt zich gezien en hier kun jij je voordeel weer mee doen;
3. Leg een persoonlijk kaartje neer voordat de gasten komen inchecken.
Hierop schrijf je (handmatig!) dat ze van harte welkom zijn, vraag je (heel cliché, maar o zo gastvrij!) of ze een goede reis hebben gehad en dat ze jou te allen tijde mogen contacteren mocht er iets aan de hand zijn. En om het nog leuker en persoonlijker te maken: zet op tafel een vaasje met verse bloemen uit jouw tuin, een bordje met zelfgemaakte (lokale) koekjes, loop alvast met een paraplu naar buiten als het regent, breng je gasten vooraf op de hoogte van wegwerkzaamheden. You name it. Verras de gast voordat hij jou verrast!;
4. Eenvoudig, simpel en doeltreffend:
stuur je gasten na hun verblijf een e-mailtje om ze hartelijk te bedanken voor het bezoek aan jouw B&B. En: vergeet dan niet om in dit bericht meteen een rechtstreekse link naar bijv. jouw website of boekingssite te vermelden voor een review;
5. Laat van je horen via social media.
Social media zijn hét middel om het contact met je gasten warm te houden of alvast te krijgen. Een foto van jouw prachtige ontbijt, updates over de verbouwing, het inrichten van de kamer(s), etc. Zorg dat de gast vooraf al het gevoel heeft jou te kennen en houd dat gevoel na uitchecken vast. Schroom zeker niet om persoonlijke berichten te plaatsen. Zo leer je elkaar steeds beter kennen;
6. BONUSTIP! Geef een persoonlijk presentje mee als je gasten uitchecken.
Bijv. een doosje aardbeien uit eigen tuin, een potje zelfgemaakte abrikozenjam of een vergeet-mij-nietje met persoonlijke boodschap. En vergeet vooral ook niet om je visitekaartje bij dit cadeautje toe te voegen.
Vergeten jullie mij ook niet? 😉 Ik help graag om jouw B&B een (online) gezicht te geven; ik ben er voor jou!
Met gastvrije groet,
Jorine de Bruin | Hoteljournalist
info@hoteljournalist.nl | www.hoteljournalist.nl
Lees hier de andere blogs van Jorine de Bruin
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.