Het social media gebruik is tijdens deze (corona) pandemie logischerwijs toegenomen. Meer mensen zijn gebruik gaan maken van social media. Zo wordt geschat dat momenteel ruim 13,7 miljoen Nederlanders op de diverse online platformen te vinden zijn. Social media biedt tevens aan B&B’s een enorm platform om met hun doelgroep in contact te komen. Met als belangrijkste doel het vergroten van de naamsbekendheid met als resultaat een reservering door de gast.
B&B en social media
Waarom zou je als B&B social media moeten gebruiken en wat zijn hier de voordelen van? Meer dan voldoende!
Laagdrempelig
Via social media kan je jouw doelgroep op een laagdrempelige manier kennis laten maken met jouw B&B. Makkelijker kan haast niet en het is nog gratis ook. Waarom wil je wel een folder laten drukken, maar diezelfde tekst en plaatjes niet online delen met veel meer mensen?
Groot bereik
Het bereik van social media is natuurlijk enorm en beperkt zich niet alleen tot mensen uit de buurt of gasten die al eens zijn geweest. Via foto’s, filmpjes en berichten kan je iedereen vanuit huis al meenemen naar jouw geweldige accommodatie.
Interactie
Als je het goed doet, gaan mensen je volgen en zien ze steeds vaker jouw berichten. Nog leuker is het als je regelmatig interactie zoekt met je volgers. Stel ze vragen over wat er bijvoorbeeld absoluut niet mag ontbreken in een B&B. Daar heeft iedereen wel een mening over. Jij kunt de uitkomst gebruiken om jouw service te verbeteren. Misschien word je wel verrast.
Online beleving
Wanneer mensen regelmatig berichten van jouw B&B voorbij zien komen, beleven ze eigenlijk al wat er te doen is. Het ontbijt dat er elke keer toch wel heel lekker uitziet, die prachtige badkamer met dat heerlijke bad, dat mooie uitzicht over de bossen, de leuke dieren die er rondlopen; allemaal triggers die ervoor kunnen zorgen dat mensen bij je willen boeken. Alleen maar omdat je dit deelt via een berichtje.
Adverteren
Je kunt heel gericht jouw doelgroep benaderen met adverteren via social media. Er is ongelooflijk veel mogelijk als het gaat om online adverteren. Denk er maar eens aan dat je aan iedereen die jouw website heeft bezocht, automatisch een advertentie kunt laten zien via een nieuwssite. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Moet je nu gelijk alles inzetten? Natuurlijk niet. Begin eens klein, zoek naar wat bij je past. Wat vind je leuk om te delen en wat wil je juist niet delen? Kijk wat goed werkt en waar mensen op reageren. Hieronder vind je in ieder geval alvast vijf tips.
5 effectieve tips om jouw social media een boost te geven:
Zorg voor interactie met je volgers. Plaats bijvoorbeeld een berichtje over je nieuwe gastenkamer, een nieuw restaurant in de omgeving of een pas geopend museum in het vestingstadje verderop en vraag je gast naar zijn of haar mening.
Maak, vooral op Instagram, gebruik van de juiste hashtags. Zo vergroot je je bereik en word je gevonden. Met de juiste afbeelding val je vervolgens op. Ik help je graag bij het inzetten van effectieve hashtags.
Richt je niet op het ‘verkopen van’, maar op de BELEVING van de gast. Laat je gasten via social media alvast wegdromen wanneer ze dat ruime kingsize bed op jouw gastenkamer zien, laat ze zich alvast denkbeeldig plaatsnemen onder dat romantische prieeltje in jouw achtertuin (exclusief voor B&B-gasten) of laat ze alvast likkebaardend kennismaken met het (h)eerlijke ontbijt met verse streekproducten dat jij serveert.
Zet social media in om jouw eigen B&B-merk mee op te bouwen. Creëer je eigen online herkenbaarheid. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruikmaken van eigen hashtags, afbeeldingen in een zelfde kleur, een vast ‘social media ritme’ (denk aan een wekelijkse vaste rubriek) en meer.
Deel reviews van jouw gasten. Vaak wordt de keuze om ergens te boeken gemaakt op basis van de reviews. Deel daarom regelmatig via social media de mening van jouw gasten. Daarvoor is het belangrijk dat je jouw gasten om een review vraagt waarin ze meerdere vragen beantwoorden, zodat je ook echt een verhaal hebt om te delen. Als je het lastig vindt om deze vragen te bedenken help ik je daar graag bij.
Jorine de Bruin | Hoteljournalist
info@hoteljournalist.nl | www.hoteljournalist.nl
Lees hier de andere blogs van Jorine de Bruin