Hanny Arens staat bekend als de grondlegger van de platforms Bedandbreakfast.nl en Bedandbreakfast.eu. Dit jaar viert Bedandbreakfast.nl haar 25-jarig bestaan, een mooie mijlpaal voor een platform dat begon op een zolderkamer en uitgroeide tot een waardevolle speler binnen de sector.
In dit tweede deel van het gesprek kijken we samen met Arens naar de toekomst. We bespreken niet alleen de btw-verhoging op logies, maar ook de impact van OTA’s. Als afsluiter deelt Arens enkele tips om je boekingsgraad hoog te houden! Lees deel 1 hier terug.
“De sector profiteert van een crisis”
De laatste tijd is er in Nederland veel aandacht voor de btw-verhoging op logies, een veelbesproken onderwerp dat ook van invloed is op bed and breakfast accommodaties. Een nieuwe zorg? Volgens Hanny Arens niet. “De prijzen van een overnachting zullen stijgen, dat is zeker. Toch denk ik dat de behoefte die een gast heeft aan een overnachting niet zal verdwijnen. Het is conjunctuurgevoelig, maar de mens zal altijd de wens hebben om er even tussenuit te gaan. We hebben al meerdere crises achter de rug in Nederland. In 2008 was er de bankencrisis en we hebben natuurlijk COVID-19 gehad. Wij, als Bedandbreakfast.nl, hebben in deze crises gezien dat potentiële gasten op zoek gingen naar goedkopere accommodaties. In dit geval kiezen gasten vaak sneller voor een bed and breakfast dan voor een hotel, omdat B&B's gemiddeld goedkoper zijn. Logisch ook, want het is een ander soort exploitatie met een ander aanbod. Als sector profiteren wij er dus van als het economisch minder goed gaat in het land. Wanneer de potentiële gast let op de portemonnee, zien wij hier een voordeel in voor B&B’s.”
“Na de crisis van 2008 heeft de B&B-sector een aantal goede jaren gekend. Veel mensen besloten een bed and breakfast te openen: mensen die hun baan kwijtraakten, mensen die altijd al van een B&B droomden of gepensioneerden. Iedere crisis zien we het terug; in de B&B-sector is er dan een boost van zowel het aanbod als de vraag.”
OTA’s: zegen of kostenpost?
Online Travel Agencies (OTA’s) bieden je een groot bereik. Hierdoor kan de bezoekingsgraad van jouw B&B stijgen, maar daar hangt een prijskaartje aan. Commissies kunnen oplopen tot wel 25 procent per boeking. Toch maken veel ondernemers gebruik van deze online agencies. Zijn OTA’s onmisbaar, of wegen de kosten niet op tegen de voordelen? Kunnen B&B’ers nog wel ondernemen zonder deze hulpmiddelen?
“Ik denk dat B&B’ers prima kunnen ondernemen zonder OTA’s. Het ligt er echter wel aan hoe je je B&B presenteert online. Als je alleen een website hebt, kom je er niet. Wil je toch gebruik maken van Online Travel Agencies, dan moet je vooral kijken naar de prijs-kwaliteitverhouding. Wat voor soort gasten krijg je en wat kost het je? Stel jezelf de vraag of het rendabel is. Je kunt je marketingbudget maar een keer uitgeven en soms zijn de commissies echt torenhoog, tot duizenden euro’s per jaar. Je kunt de commissiekosten aan je standaardprijs toevoegen, maar dat maakt jouw B&B via die OTA minder aantrekkelijk. Op Bedandbreakfast.nl heb je geen commissies; je betaalt een vast bedrag per jaar. Dat bedrag heb je met een paar reserveringen weer terugverdiend. Zelf vind ik dat een eerlijker verdienmodel. Bovendien heeft Bedandbreakfast.nl een reserveringssysteem, dat je ook op je eigen website kunt plaatsen en kunt koppelen met andere OTA’s, zodat je alles op een plek bij kunt houden. Op Bedandbreakfast.nl boeken gasten rechtstreeks bij de B&B-eigenaren zonder commissies en reserveringskosten. Wel zo eerlijk!”
“Binnen de sector zien we dat veel gasten het liefst rechtstreeks boeken bij de B&B-eigenaar. Dit komt doordat de ondernemers met hun gasten delen dat direct boeken bij de B&B-eigenaar goedkoper is, want er wordt dan geen commissie bovenop de prijs gezet.”
“Foto’s zeggen meer dan duizend woorden”
Met 25 jaar Bedandbreakfast.nl heeft Hanny Arens veel meegemaakt in de B&B-sector. Ook haar eigen bed and breakfast in Italië heeft haar de afgelopen jaren veel ervaring opgeleverd. Genoeg kennis dus om enkele tips te delen. Hoe verhoog je jouw bezoekingsgraad?
“Soms beseffen B&B’ers niet dat ze ook zonder de grote spelers (OTA’s, red.) een hoge bezettingsgraad kunnen bereiken. Vanuit Bedandbreakfast.nl en Bedandbreakfast.eu krijg ik positieve reacties van ondernemers. Ik hoor vaak dingen als ‘Mijn B&B staat alleen op Bedandbreakfast.nl. Hierdoor krijg ik ruim voldoende gasten. Dat is genoeg!’. Daarnaast is mond-tot-oor reclame goud waard. Het is de beste reclame die er is. Kwaliteit bieden is de basis hiervan. Als de kwaliteit van de accommodatie en gastvrijheid goed zijn, dan krijg je ook meer herhaalbezoek en betere reviews.”
“Ook je eigen website is belangrijk. Zorg ervoor dat alles tekstueel op orde is en vermijd het hergebruiken van dezelfde tekst op elke site waar jouw B&B vermeld staat. De zoekmachines houden nu eenmaal niet van zogeheten ‘duplicate content’. Maak dus op je eigen site een andere tekst als op de platforms. Hierdoor ben je organisch beter vindbaar op internet. En doe dat ook in meerdere talen.” En nog een laatste tip aan het einde van het interview. “Oh, en huur een professionele fotograaf in; dat loont echt. Een mooie foto zegt meer dan duizend woorden. Investeer in een fotograaf met de juiste belichting en goede lenzen. Zorg ervoor dat de foto jouw accommodatie precies zo weergeeft zoals deze is!”
Blijf op de hoogte!
Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.