Slotcolumn 9 Geboden voor Goede Gasten: (Over)leven in de reviewmaatschappij

Auteur: Nelleke Griffioen
Columns 2 december 2022
Slotcolumn 9 Geboden voor Goede Gasten: (Over)leven in de reviewmaatschappij

Gasten mogen gewoon schrijven en zeggen wat ze vinden van hun verblijf in jouw B&B. Positief, soms ook negatief. Maar zou jij af en toe niet dolgraag willen vertellen wat jij van je gast en zijn/haar gedrag vindt?

In 2022 trekt droomplekeigenaar Nelleke Griffioen de stoute schoenen aan om in een maandelijkse column op BedandBreakfastnieuws.nl de grootste gastenergernissen van B&B-eigenaren te beschrijven. Ze verwoordt in haar ‘9 Geboden voor Goede Gasten’ wat veel gastenaccommodatie-eigenaren voelen, maar beter niet in het openbaar kunnen zeggen…

Slotcolumn 9 Geboden voor Goede Gasten: (Over)leven in de reviewmaatschappij

‘Heb je al iets over reviews geschreven?’ vraagt een vriendin mij als we het onlangs over de 9 Geboden-columns hebben. Niet uitgebreid, realiseer ik me. Maar schrijven over reviews zou deze serie wel rond maken, zoals een mooie review het verblijf van je gasten rondmaakt. Eigenlijk heb ik het nog liever over de reviewmaatschappij.

Ooit ben je een B&B begonnen, omdat je het fijn vindt om mensen blij te maken. Hospitality is jou op het lijf geschreven, met jouw gastvriendelijkheid en oog voor detail. Je maakt het jezelf alleen niet gemakkelijk door de lat altijd hoog te leggen. Een ontspannen verblijf verzorgen voor je gasten vraagt best wat inspanning. En de huidige reviewmaatschappij doet er nog een schepje bovenop.

Willen we niet allemaal graag positieve reviews krijgen?

Gluren we af en toe stiekem naar de ratings van onze concollega’s?

En wat zijn we even ziek van een (onterechte) slechte review en erger nog: een spookreview.

Als we nou de hoge verwachtingen in de hospitality, je eigen hoge lat en de reviewmaatschappij eens bij elkaar optellen, hè. Serieus: maken we onszelf dan niet echt knettergek? Waar is de tijd gebleven dat heerlijk ‘ouderwetse’ krabbels en kunstwerkjes in ons gastenboek ons hart compleet vervulde?

Ik denk dat het als gastenaccommodatie-eigenaar vandaag de dag één van de grootste uitdagingen is om in onze eigen kracht te (blijven) staan. En ons geluk niet te laten afhangen van een review.

Durf te staan voor wie je bent.

En zorg goed voor jezelf,  zodat je keer op keer goed voor je gasten kunt blijven zorgen.

Laat dat nu precies de kernboodschap zijn van mijn nieuwste boek:

Dagboek van een Gastvrouw - Onthullende ontdekkingstocht naar goed zorgen voor jezelf in een wereld vol torenhoge verwachtingen.

Ondertussen blader ik nog even door onze gastenboeken heen, vol lieve woorden en geweldige tekeningen. Ik koester ze. Daar kan geen online review tegenop.

Zonnige groet,
Nel

PS: Dagboek van een Gastvrouw komt in januari uit en je kunt jouw exemplaar alvast t/m 7 december in de presale kopen (voor de kerst in huis). 

Nelleke Griffioen is droomplekeigenaar, coach en auteur van het boek ‘DroomplekGeluk’ en ‘Het geheim van de Berghut’. Ze vertrekt in 2009 naar Oostenrijk met haar man Hans, peuter en baby en runt 7 jaar lang hun hotel de Berghut’.

Sinds 2016 ondersteunen ze mensen met een B&B(-droom) deze succesvol te maken én te houden met DroomplekAcademie.nl. En hun hotel? Deze dient tussen 2016 en 2021, onder de naam ‘het Proefhotel’, als plek waar mensen met een ‘Ik Vertrek’-droom hun plannen eerst een paar weken kunnen uitproberen voordat ze de stap definitief wagen. In 2021 toveren ze hun hotel om tot Berghut appartementen waar ze een beperkt aantal weken per jaar weer zelf gasten ontvangen.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws