Column: Het belang van een goede bedrijfsnaam

Auteur: Jorine de Bruin
Columns Jorine de Bruin 14 februari 2022
Column: Het belang van een goede bedrijfsnaam

“Jorine, waarom heet jouw bedrijf Hoteljournalist als je jezelf een B&B-expert noemt?” -> Dit, beste lezers, is een van de meest gestelde vragen aan mij.

Het antwoord is relatief eenvoudig. Omdat ik ervaring als zowel zzp’er als met communicatie & sales binnen een hotel heb, was de oorspronkelijke bedoeling om mij op hotels te gaan focussen. Vandaar de naam Hoteljournalist.

Balletje

En, echt waar!, op mijn EERSTE werkdag als Hoteljournalist werd ik benaderd door een B&B. Of ik, naast hotels, andere gastenverblijven ook kon ondersteunen met de communicatie. Natuurlijk kon en wil ik dat! En zo is het balletje gaan rollen. Richting B&B’s en eigenlijk rolt het nog steeds. Want wat zijn jullie leuk om voor te mogen werken. Uiteraard werk ik ook met liefde voor andere accommodaties. Van vakantiehuis tot boutique hotel. Maar B&B’s hebben inmiddels een toch wel heel speciaal plekje in mijn hart veroverd.

Naamsbekendheid

Ja, ik weet wat je nu denkt. Waarom ik mijn bedrijfsnaam niet verander in Bedandbreakfastjournalist. Om twee hele simpele redenen: ik vind het niet lekker ‘in de mond liggen’ en ik heb al een grote naamsbekendheid opgebouwd als Hoteljournalist. Daarnaast zet een sterke bedrijfsnaam je gastenverblijf ook neer als ‘merk’ en levert dus merktrouwe gasten en volgers op. Belangrijke punten om over na te denken bij het kiezen van de juiste naam zijn:

- Heeft de bedrijfsnaam betekenis?
- Zegt de naam iets over je merk, product of dienst?
- Is de naam voor gasten duidelijk?
- Is de accommodatienaam toekomstbestendig?

Verhaal

Uiteraard moeten er geen spelfouten in de bedrijfsnaam staan, niet moeilijk te spellen zijn en geen grappig iets uit een andere taal voorstellen. -> Een goed verhaal achter je bedrijfsnaam is natuurlijk ook weer ideaal om in te zetten als marketinginstrument. Gasten zijn er dol op!

Dus laten we nu vooral de dingen bij hun naam noemen voordat het geen naam meer mag hebben. ;-) Mijn bedrijfsnaam Hoteljournalist doet haar naam eer aan. En jouw naam van de accommodatie? Ik hoor graag van je via de mail of Instagram (@Hoteljournalist).

Of, zoals William Shakespeare al in Romeo & Juliet zei: What's in a name?

Jorine | Hoteljournalist
info@hoteljournalist.nl
www.hoteljournalist.nl

Lees hier de andere blogs van Jorine de Bruin

Overig nieuws