B&B Wierdense Veld; omhuld door een paarse loper in een landelijke omgeving

Auteur: Jorine de Bruin
B&B Wierdense Veld; omhuld door een paarse loper in een landelijke omgeving

Op de grens van Twente en Salland vind je, in de Overijssel gelegen gemeente Hellendoorn, de bijna 25.000 inwoners tellende plaats Nijverdal. “Onze accommodatie ligt precies op de gemeentegrens tussen Nijverdal en Wierden. Een mooie plek buitenaf met ruimte, wijds uitzicht en gastengarantie voor een heerlijke beleving.” Welkom bij B&B Wierdense Veld.

Gastvrouw Jolanda Elbert woont met haar partner Erik inmiddels ruim 30 jaar aan een prachtig natuurgebied, genaamd het Wierdense veld. “Hier zijn wij twaalf jaar geleden een rustpunt gestart voor fietsers en wandelaars die door het gebied komen. Van hieruit ontstond de vraag of mensen ook in de omgeving konden overnachten; ons antwoord was: nee, eigenlijk niet. Toen was het idee snel geboren om een B&B te starten. Zo konden gasten wel kamperen, maar nergens was een B&B of hotel in de omgeving te vinden. Dit was een mooi startpunt om mijn werk als kraamverzorgende te combineren met gasten verwennen en kennis laten maken met de mooie omgeving. Dit was ook het uitgangspunt; onze mooie plek en omgeving delen met mensen die van natuur en rust houden. De basis van beide beroepen is hetzelfde: zorgen voor mensen, heerlijke ontbijtjes en fruitcreaties maken, bedden verschonen en schoonmaken. Dit was voor mij het dagelijkse werk in de kraamzorg maar nu ook thuis en dat viel goed te combineren.”

Paarse loper

Inmiddels wonen Jolanda en Erik ruim 30 jaar op en aan natuurgebied het Wierdense Veld. Jolanda: “De omgeving geeft rust en de natuur is afwisselend met bos, water en heide. Hier hebben wij destijds ons huis gekocht. Met de nodige hulp van de gemeente hebben wij een vrijstaande bouw/verbouw van de schuur gerealiseerd. Zo kunnen gasten vrij en wanneer zij dat willen gebruikmaken van de B&B. Dat geeft niet alleen ons, maar ook de gasten veel privacy.”

Nijverdal, tevens het geboortedorp van Jolanda, heeft gasten veel te bieden. Jolanda somt op: “Bergen vol beleving, mooie mountainbikeroutes, prachtige fietspaden, eindeloos wandelplezier en varen op de Regge geeft enorm veel rust. Inmiddels wordt door de huidige VVV-toerist het gebied rondom de Sallandse heuvelrug en Twents Reggedal goed op de kaart gezet en onder de aandacht gebracht. In september rolt de paarse loper zich weer uit en bloeit overal om ons heen paarse heide. Maar ook musea, Avonturenpark Hellendoorn en Dauwpop trekken veel gasten.”

Spelen met het gastenverblijf

Een grote variëteit aan gasten bezoekt B&B Wierdense Veld. “De meesten komen vooral voor de natuur en prachtige omgeving. Daarnaast ontvangen we gasten die graag wandelen, fietsen, feestjes en festivals bezoeken of op familiebezoek gaan. En ook fotograven, vogelaars en zakelijke gasten weten ons te vinden.”

Wat de accommodatie onderscheidend maakt, dat weet Jolanda wel. “Vooral onze landelijke ligging en de rust. Wij bevinden ons ongeveer 4 kilometer buiten het centrum van Nijverdal en dat geldt ook voor Wierden. Ook de ligging in de gemeente Overijssel is een pluspunt, want gasten zijn zo in grote steden als Zwolle, Deventer, Enschede en zelfs Duitsland.” En er is nog een belangrijke, onderscheidende criteria: de B&B kan 6 gasten ontvangen in drie kamers. Waarvan twee op de begane grond met eigen douche en toilet. “Zo kunnen stellen, gezinnen of vrienden ieder een eigen kamer gebruiken. Maar de kamers kunnen gezamenlijk ook als geheel gebruikt worden. Zo kunnen wij spelen met het gastenverblijf en kunnen wij een groep goed ontvangen.”

Feestelijk ontbijt

“Ons ontbijt is een feestje. Zoals kraamverzorgsters eigen is. Ik maak een gezellige mand op en breng die in overleg ’s ochtends bij gasten op de kamer (dit was in coronatijd ook een groot voordeel, zo konden wij toch doordraaien). Ik bezoek voor mijn ontbijt een aantal boerderijen in de omgeving. Zo haal ik de kaas van Zunakaas; zij maken zelf van hun eigen melk de kaas. De zuivel is van Reggezuivel, zij maakt ook haar producten van eigen melk en koeien. De eitjes komen van een biologisch kippenbedrijf, het brood van de lokale bakker en vleeswaren van de keurslager uit het dorp (ook hij maakt veel zelf). De jam maak ik van eigen vruchtbomen op het erf en het fruit wordt ingekocht op fruitboerderijen. Het liefst werk ik met lokale en streekproducten en dat levert een mooie samenwerking op. Eerlijke producten die gasten waarderen door ook zelf een bezoek te brengen aan deze bedrijven. De ontbijtmand is iedere dag anders gevuld en daarmee worden gasten dagelijks verrast. Daarnaast moet het bed ook goed zijn, evenals het ontbijt. We zijn niet voor niets een B&B.”

Gemiddelde dagindeling 

“Ik start de dag met het vullen van de ontbijtmanden en serveer deze uit aan gasten. Ondertussen heb ik tijd om het rustpunt schoon te maken, aan te vullen en open te doen. Onze gasten checken rond 10.30 uur uit en dan begint het schoonmaken van de kamers, het beddengoed sorteren en wassen en daarna het liefst buiten drogen aan de waslijn. Nadat alles weer spik en span is, hygiëne staat bij ons hoog in het vaandel, pluk ik verse bloemen en personaliseer ik de naambordjes voor de nieuwe gasten. Ook de kleine attenties en persoonlijke details kunnen gasten extra waarderen. Als alles gereed is, dan haal ik mijn bestelde producten op voor het ontbijt bij de lokale ondernemers. Dan heb ik meestal nog even tijd om de administratie te doen en de facturen en reserveringen in te boeken of ik ga aan de strijk met het linnengoed. Vanaf 16.00 uur zijn gasten welkom in onze B&B en ontvang ik ze met koffie/thee en vers gebakken cake. Na de uitleg en rondleiding vertel ik als gastvrouw van het landschap nog over een aantal mooie highlights van de omgeving en adviseer ik gasten waar zij heerlijk kunnen lunchen of dineren.”

Leuke anekdote

Gastvrouw Jolanda kan een boek kunnen schrijven over de diversiteit aan gasten die zij ontvangen en anekdotes die ze hierbij meemaken. “Deze is leuk: wij mochten een bruidspaar ontvangen in onze B&B voor hun huwelijksnacht, niemand mocht weten waar zij sliepen. Maar gaandeweg de datum kregen wij telefoontjes over het stel of wij hen overnachting boden en of wij nog een kamer vrij hadden. Zo konden vrienden toch de boel op stelten zetten…maar tevergeefs, wij gaven geen persoonlijke gegevens prijs. Maar het mooiste vonden wij zelf dat de nacht voorafgaande aan de bruidsnacht, wij een gigolo ontvingen die zich heerlijk heeft vermaakt met een dame. Zo ga je van het ene uiterste naar het andere.”

“Ook mochten wij onze buren ontvangen in de B&B, zij hebben een drukke boerderij en zijn altijd aan het werk. De buurvrouw wilde even helemaal rust en boekte een nacht bij ons en wilde even lekker bijslapen en verwend worden met een lekker ontbijt. Dat zijn prachtige verhalen en zo zijn er oneindig veel anekdotes na tien jaar een B&B runnen.”
Mond-tot-mond reclame

Voor B&B Wierdense Veld wordt er van verschillende boekingssites gebruik gemaakt. Jolanda: “Wij hebben een website die gekoppeld is met bedandbreakfast.nl. Ook Google is voor ons belangrijk. En tevens doet mond-tot-mond reclame veel. We zijn te vinden op deze boekingssites: bedandbreakfast.nl, bedandbreakfast.eu, kortverblijf, eropuit in eigen land, wandelwijzer, vakantieverblijf Nederland. Deze bevallen prima, als het maar gekoppeld is aan elkaar zodat je geen dubbele reserveringen krijgt.”

“Wat mooi en uniek is bij ons in de gemeente Hellendoorn: ik heb in overleg met collega’s en toeristinfo een collega Whatssappgroep gelanceerd. Dit om elkaar reserveringen toe te kunnen spelen om gasten zo toch in onze omgeving te laten verblijven. Maar ook om tips en waarschuwingen te delen. Dit is zeker in het hoofdseizoen fantastisch, het is snel, kort en je helpt gasten meteen aan een overnachtingsplek.”

Doelgericht reserveren

“Gasten die doelgericht ergens naartoe willen of familiefeestjes hebben, boeken al geruime tijd van tevoren bij onze B&B. Zeker in het hoofdseizoen, dan is het erg druk en staan er veel reserveringen gepland. Maar ook op korte termijn kunnen mensen reserveren en zo de gaatjes opvullen. Zelf heb ik een klein beetje bescherming ingevoerd, dat wil zeggen dat ik in het hoofdseizoen van mei tot oktober alleen reserveringen aanneem voor minimaal twee nachten. Buiten het hoofdseizoen zijn de een-nachters ook welkom. Dit is overgebleven uit de coronatijd + de combinatie met kraamzorg en ik moet zeggen dat dit prima werkt. Hierdoor overwegen gasten om ook langer te reserveren. Hierbij pas ik dan een korting toe zodat het nog aantrekkelijker wordt.”

“Onze kamers zijn voorzien van een heerlijk boxspring bed, er is een klein keukenblokje waar gasten zelf koffie en thee kunnen maken en er is een eigen koelkast op de kamer. Ook is er eigen sanitair aanwezig. De ligging van onze B&B is landelijk en geeft rust. Gasten zijn op zichzelf en hoeven niets te delen met anderen. Zelf hebben wij nauwelijks in de gaten dat er gasten op ons erf aanwezig zijn. De omgeving is de kers op de taart. Er is zoveel afwisseling en natuur om van te genieten, een avondwandeling of een kijkje op de vogeluitkijkpost met een glaasje wijn en avondzon, dat maakt onze B&B tot een heerlijke plek.”

Persoonlijke touch

Jolanda omschrijft het gastenverblijf in vijf woorden: Gastvrij, Gezellig, Puur, Details, Landelijk, Subliem ontbijt. “Deze woorden omdat wij hier achter staan, het landelijke, de gastvrijheid van het platteland, puur om het eerlijk, oprecht en open te houden en je zelf niet anders voor te doen dan dat je bent. De kleine details leggen wij vooral in de kamer en in de ontbijtmand om er mijn eigen persoonlijke touch aan te geven. Onze lijfspreuk en motto die gasten ook kunnen terugvinden is: Als u geniet, genieten wij ook! En dat doen wij met elkaar, zeker als gasten zich vermaken en zich op hun gemak/thuis voelen bij ons in de B&B. De terugkerende gasten tonen dit en dat maakt je blij. Welkom in Nijverdal!

Over de auteur

Jorine de Bruin is gastenverblijfcoach. Voor gastenverblijfeigenaren die rust in hun hoofd en ruimte in hun dag willen. Met haar bedrijf Hoteljournalist inspireert en motiveert zij gastenverblijfeigenaren. Meer informatie, zoals de online cursus ‘Social media voor gastenverblijven’, coaching en een podcast speciaal voor accommodatie eigenaren, vind je op haar website. Wil je reageren op dit interview? Leuk! Dat kan via info@hoteljournalist.nl

Overig nieuws