9 Geboden voor Goede Gasten: Plakgasten (bonus-gebod)

Auteur: Redactie
Columns 4 november 2022
9 Geboden voor Goede Gasten: Plakgasten (bonus-gebod)

Gasten mogen gewoon schrijven en zeggen wat ze vinden van hun verblijf in jouw B&B. Positief, soms ook negatief. Maar zou jij af en toe niet dolgraag willen vertellen wat jij van je gast en zijn/haar gedrag vindt?

In 2022 trekt droomplekeigenaar Nelleke Griffioen de stoute schoenen aan om in een maandelijkse column op BedandBreakfastnieuws.nl de grootste gastenergernissen van B&B-eigenaren te beschrijven. Ze verwoordt in haar ‘9 Geboden voor Goede Gasten’ wat veel gastenaccommodatie-eigenaren voelen, maar beter niet in het openbaar kunnen zeggen…

9 Geboden voor Goede Gasten: Plakgasten (bonus-gebod)

Als ik binnen mijn online B&B Mastermindgroep vraag naar idee voor een onderwerp voor het bonus-gebod, komt accommodatie-eigenaar Angela (zo noem ik haar even) met dit onderwerp op de proppen: de vertrektijd van gasten. Bingo, die hadden we inderdaad nog niet gehad. 

Want ook al hebben je gasten gehoord of gelezen hoe laat ze worden verwacht afscheid te nemen: het blijkt niet altijd een vanzelfsprekendheid te zijn om zich eraan te houden. Angela vertelt dat sommige gasten zelf bepalen dat ze nog even kunnen blijven, Ze hebben immers nog geen haast. Nee, zij niet....

Ik prijs mezelf gelukkig dat onze gasten zich prima aan de vertrektijd houden. Daar ben ik ze heel dankbaar voor. Maar het gevoel van 'vertrektijd-stress' ken ik wél: hard duimen dat ze zich aan de vertrektijd houden, want de volgende gasten staan binnen 5-6 uur alweer op de stoep.

Angela was een keer iets te vaag over de vertrektijd richting haar gasten: ze gaf aan dat ze 'nog wel iets langer mochten blijven’. Zo’n 8 uur later, rond 18.00 uur, reden ze het terrein af...

Hoe dan ook: we vragen allemaal aan onze lieve gasten (en zo komen we weer uit bij het eerste gebod over de aankomsttijd):

 

Gij vertrekt in ieder geval vóór of op de afgesproken vertrektijd.
(zodat wij de volgende gasten niet zwetend in ons kloffie hoeven te ontvangen)

#bonusgastengebod

 

Wederom: door vriendelijk duidelijk te zijn, ook over de vertrektijd, helpen we onszelf enorm. En laten we het ondertussen als een groot compliment zien als gasten de wens hebben om blijven plakken.

Zonnige groet,

Nel

PS: Ben je benieuwd naar alle 9 Geboden voor goede gasten? Download ze hier.

Nelleke Griffioen is droomplekeigenaar, coach en auteur van het boek ‘DroomplekGeluk’ en ‘Het geheim van de Berghut’. Ze vertrekt in 2009 naar Oostenrijk met haar man Hans, peuter en baby en runt 7 jaar lang hun hotel de Berghut’.

Sinds 2016 ondersteunen ze mensen met een B&B(-droom) deze succesvol te maken én te houden met DroomplekAcademie.nlEn hun hotel? Deze dient tussen 2016 en 2021, onder de naam ‘het Proefhotel’, als plek waar mensen met een ‘Ik Vertrek’-droom hun plannen eerst een paar weken kunnen uitproberen voordat ze de stap definitief wagen. In 2021 toveren ze hun hotel om tot Berghut appartementen waar ze een beperkt aantal weken per jaar weer zelf gasten ontvangen.

Overig nieuws