Een wellnessconcept als nationaal voorbeeld van hoe het ook kan op het platteland? Dat overkwam Frans en Marinka Steggink uit het Twentse Nutter. Op het door het ministerie van LNV georganiseerde Dag van de Toekomst deelden ze hun kennis en ervaringen met honderden geïnteresseerde bezoekers. Want hun Boerderij Spa is het gevolg van een unieke samenwerking tussen drie professionals: een boer, een hotelier en een wellnessexpert.
De eigenaren van deze Boerderij Spa hebben wat dat betreft ook wel geluk: alleen al de weg ernaartoe is pure wellness. Wat is het Twentse Springendal toch mooi! Volgens Jeroen Drabbe, adviseur op het gebied gastvrijheidconcepten en samen met compagnon Bart Houtakkers geestelijk vader van Boerderij Spa, is dat ook precies de bedoeling. Wat de natuur ons geeft is een belangrijk uitgangspunt in ons concept, zo legt hij uit. ‘Wij gebruiken producten uit de natuur in de lichaamsbehandelingen, warmtebronnen en baden. Bij wellness gaat het er juist om dat lichaam en geest gezond en in harmonie zijn. Dat betekent dat je niet alleen aandacht besteedt aan de buitenkant, maar ook aan de binnenkant.’ En dus is er op de Boederij Spa van de familie Steggink oprecht veel aandacht voor de gast. Authentieke aandacht, die past bij de familie en bij de omgeving. Marinka Steggink is van mening dat dit een logisch gevolg is van het feit dat ze de ‘technische’ details rondom het wellness- en slaapgebeuren uit handen hebben durven geven. ‘Nu hoeven we ons niet bezig te houden met alles wat zich achter de schermen afspeelt, en kunnen we ons volledig concentreren op het verlenen van gastvrijheid.’
‘Nou moet ik rustig blijven’
Dat klinkt natuurlijk fantastisch, maar we kunnen ons voorstellen dat een dergelijke ommezwaai niet eenvoudig moet zijn geweest. Het vergt toch een andere manier van denken, en van werken? Marinka: ‘Het belangrijkst is dat je op elkaar kunt vertrouwen. En dat je, ook als het even niet werkt, overleg kunt hebben over hoe nu verder.’ Maar hoe zit het dan met de slag die daarvóór gemaakt moet worden? De slag van de agrarische sector naar de gastvrijheidsbranche? ‘Natuurlijk, je begint iets compleet nieuws, en dat moet je in je dagelijks leven zien in te voegen’, legt ze uit. ‘Maar vergeet niet dat het allemaal heel geleidelijk gaat. Toen ik de eerste keer alleen met vier gasten was dacht ik ook: nou moet ik rustig blijven. Op zo’n moment is het van groot belang dat je zeker weet dat alles goed geregeld is: thuis, maar bijvoorbeeld ook in de keuken, of zoiets simpels als een goedwerkend pinapparaat.’ De beslissing om de eerste Boerderij Spa van Nederland te worden is absoluut geen overhaaste beslissing geweest, vertelt ook Jeroen Drabbe. ‘Allereerst is het belangrijk dat je er voor openstaat, maar daarnaast moet je ook de tijd nemen om er vervolgens goed over na te denken. Daarom zijn we al in een vroeg stadium naar Paul Haslauer in Oostenrijk geweest (red: zie ook kader). Want vergis je niet, er zit ook een ethisch aspect aan. Mensen die met een kleipakking bijvoorbeeld worden behandeld, hebben geen kleren aan, daar moet je mee om kunnen gaan.’
Prachtige verbouwing
Wat opvalt, is de hoge mate van professionaliteit – zéker gezien het feit dat de familie ook nog een goed lopend agrarisch bedrijf en een ijswinkel runt. Hier geen gerommel in de marge, maar een prachtig, goed uitgedacht concept dat zich uit in mens en omgeving. Om even bij dat laatste te beginnen: wat een prachtige verbouwing heeft hier plaatsgevonden! In de gerenoveerde potstal gaan strak gestuukte muren en oude gebinten hand in hand. Het oude voorhuis is getransformeerd tot comfortabele spa met een moderne, maar toch rustgevende en warme uitstraling. In een ander deel zijn drie Boerderij Lodges gerealiseerd; sobere maar comfortabele appartementen waar ’s ochtend op verzoek een heerlijk ontbijt kan worden geserveerd. En zoals het concept achter Boerderij Spa door een professional als Jeroen Drabbe werd ontwikkeld, zo zijn ook de lodges een initiatief van een professional: Harald Droste van Droste´s dineren en logeren. Het idee achter de lodges van Droste is om in samenwerking met de boer en de boerin het gastheerschap te vervullen. Daarbij is Droste niet alleen verantwoordelijk voor het concept, maar ook voor de reserveringen.
Massagetraining in Oostenrijk
En het boerenbedrijf, wat gaat daar nu mee gebeuren? Onzekerheid daarover is precies de reden geweest waarom ze een aantal jaren geleden zijn gaan nadenken over een nieuwe toekomst, zo legt Marinka Steggink uit. ‘Frans heeft altijd met veel plezier de boerderij gerund. Maar het stopt als hij ermee ophoudt. Geen van onze drie dochters voelt ervoor het melkveebedrijf over te nemen.’ Gelukkig hebben de recente ontwikkelingen ervoor gezorgd dat er geen enkele reden is te twijfelen aan de toekomst van de boerderij. ‘Dochter Joyce van 13 is er nog wat te jong voor,’ vertelt ze, ‘maar onze oudste twee, Cherralyn van 17 en Claudia van 15, hebben hun hart al helemaal aan Boerderij Spa verpand. Sterker nog, Cherralyn wordt op dit moment in Oosterijk bij Paul Haslauer nog verder getraind en opgeleid, zodat ze nog meer leert over de achtergronden en toepassingen van zijn behandelmethoden.’
Mergel voor Maastricht
Ook voor Jeroen Drabbe is dat goed nieuws, want ambassadeurs voor zijn nieuwe concept kan hij altijd gebruiken: ‘Achter Boerderij Spa zit een duidelijke filosofie. Wil je die goed kunnen uitdragen, dan heb je mensen met ervaring nodig. Mensen die niet alleen kunnen uitleggen waarom we een bepaald soort hooi gebruiken om te stomen en waarom we dennentakken in de kruidenoven leggen, maar die ook weten waarom zoiets in de ene streek wel werkt en in de andere streek niet.’ De bedenker van Boerderij Spa is ervan overtuigd dat het concept iedere keer weer goed op de persoon en de locatie moet worden afgestemd. ‘Je kunt niet voorbij gaan aan de identiteit en de authenticiteit van de plek. We zijn nu bezig met een volgende Boerderij Spa bij Maastricht. Daar komt bijvoorbeeld geen kruidenoven. Dat past niet bij die plek. Een mergeloven of iets wat daar op lijkt is dan een passend alternatief. Zorg en aandacht zijn bij iedere Boerderij Spa die we openen het uitgangspunt,’zegt hij tot slot. ‘Maar de manier waarop het concept zal worden toegepast, is voor iedere vestiging uniek.’
BBN15