Gastbeleving: 5 aandachtspunten

Auteur: Jorine de Bruin
Jorine de Bruin 1 februari 2023
Gastbeleving: 5 aandachtspunten

In mijn vorige artikel over de trends van 2023 noemde ik al kort even dat één van de trends exclusiviteit is; het personaliseren van een verblijf voor jouw gasten. Beleving wordt steeds belangrijker en gasten willen zich speciaal voelen. Daarom kiezen ze voor kleinschalige accommodaties. En dus voor een B&B en geen grote keten. In dit artikel ga ik daar dieper op in en geef ik je tips hoe je de gastbeleving in jouw B&B kunt verhogen.

Totaalplaatje

Het is goed om te weten dat gastbeleving de totale ervaring is die een gast heeft bij een bezoek aan een B&B. Het omvat niet alleen de kwaliteit van de producten en diensten, maar ook de sfeer, de eigenaar/medewerkers en het algemene gevoel van welzijn. Een goede gastbeleving is belangrijk voor elke onderneming die zich richt op gastvrijheid, omdat het bijdraagt aan tevreden gasten, herhaalbezoeken en positieve mond-tot-mond reclame.

De sleutel tot een uitstekende gastbeleving ben jij, als gastvrouw/gastheer. Je bent vriendelijk, gastvrij en gepassioneerd over jouw bedrijf en dat wat jij aanbiedt. Service is essentieel voor een goede gastbeleving, dus het is van belang dat je snel en effectief kunt reageren op de behoefte van jouw gasten.

Een andere belangrijke factor is de sfeer van de accommodatie. Dit omvat alles van de inrichting tot de verlichting en het geluid. Een warm uitnodigende inrichting met sfeervolle verlichting en aangename muziek, creëert een ontspannen en serene omgeving waarin gasten zich op hun gemak voelen. Ze kunnen hier tot rust komen en genieten van hun welverdiende (mini)vakantie.

De kwaliteit van de producten en diensten die worden aangeboden is ook van groot belang. Ze moeten van de juiste kwaliteit zijn en aansluiten bij de verwachtingen en behoeften van de gasten. Dit omvat alles van het ontbijt tot activiteiten en de accommodatie.

Met bovenstaande punten ben je al goed op weg voor een uitstekende gastbeleving voor de gasten van jouw B&B. Wanneer je hier nog een stapje verder in gaat, ga je richting het personaliseren van een verblijf; het aanbieden van een op maat gemaakte ervaring aan gasten om hun verblijf uniek en onvergetelijk te maken -> de beleving.

Verwachting

Verzamel informatie over je gasten: Vraag naar de verwachtingen en behoeften van jouw gasten bij aankomst of zelfs vooraf via e-mail. Deze informatie kan je helpen bij het aanbieden van persoonlijke aanbevelingen en verbeteringen van het verblijf in jouw B&B. In reserveringsprogramma’s is vaak ruimte om een notitie te schrijven bij de gastgegevens. Noteer hier kort de punten die van belang kunnen zijn voor het verblijf. Als de gast over één jaar terugkomt en jij weet nog te benoemen dat zij de vorige keer de jam zo heerlijk vond bij het ontbijt, dan scoor je natuurlijk bonuspunten als je die jam nu weer serveert.

Personalisatie

Bied gasten de mogelijkheid om hun kamer aan te passen aan hun voorkeur, bijvoorbeeld door het aanpassen van beddengoed, kussens, extra dekens of door de temperatuur en verlichting te regelen. Komen er (kleine) kinderen mee? Zet alvast het kindermeubilair klaar. Een pre is als je ook nog een aantal activiteiten in de omgeving kunt aanraden, die geschikt zijn kinderen.

Persoonlijkheid

Stel jezelf beschikbaar als persoonlijke gastheer/gastvrouw om de gasten te helpen bij hun verblijf en activiteiten. Wil de gast een fietsen huren? Jij regelt dat de fietsen bij jouw accommodatie klaar staan en je hebt natuurlijk ook gelijk een leuke tip voor een fietsroute. Is de gast op zoek naar de beste pizzeria in de omgeving? Door jouw eigen ervaring weet jij welk restaurant je kunt aanbevelen, wel zo fijn als je gelijk de reservering ook even voor je gasten maakt.

Verrassing

Verras gasten met een leuke attentie bij aankomst, zoals een flesje wijn, lekkere bonbons of verse bloemen. Gasten vinden het vaak extra leuk als deze attentie een streekproduct is. Weet je wanneer de gast jarig is? Of komen ze overnachten om een jubileum te vieren? Een handgeschreven kaartje met felicitaties valt altijd goed in de smaak. Noteer deze informatie ook bij de gastgegevens in het reserveringsprogramma, zodat je hier een volgende keer weer iets mee kunt doen.

Het creëren van een op maat gemaakte ervaring laat jouw gasten zich speciaal voelen. Het leidt tot een hogere gasttevredenheid en herhaalbezoeken. Wil je hulp om de gastbeleving in jouw B&B naar een hoger niveau te tillen? Met een 1-op-1 VIP dag gaan we samen kijken waar we de gastbeleving in jouw B&B kunnen verhogen.

-> Jorine de Bruin verzorgt met haar bedrijf Hoteljournalist contentcreatie op maat voor gastenverblijven (B&B, hotel, vakantiehuis). Meer informatie, zoals over hoe de gastbeleving naar een hoger niveau te tillen, een online leeromgeving en een podcast speciaal voor gastenverblijfeigenaren, vind je op haar website.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws