In de komende edities van B&B Reallife duiken we in de wereld van twee B&B-onderneemsters. Beide dames runnen hun eigen unieke B&B, maar delen een gezamenlijke passie. “We hebben elkaar toevallig ontmoet in Zeeland, er was meteen een enorme klik.” Samen delen ze elke drie weken hun avonturen, uitdagingen en waardevolle inzichten met ons. Deze keer bespreken we niet alleen recensies, maar ook boekingen en het afwijzen van een gast.
Carmen en Marleen kijken altijd naar het type gast dat wil boeken, zodat ze het verblijf zo persoonlijk mogelijk kunnen maken voor de gast. Dat blijkt niet alleen uit hun woorden, maar ook uit de verhalen die ze vertellen. De laatste keer bespraken we dat er altijd gasten zijn die laten weten waarom ze komen… Maar er zijn ook gasten die direct vreemde vragen hebben. Zo sprak Marleen afgelopen week met Carmen omdat een gast haar kat wilde meenemen. Hoe ga je daarmee om en hoe stel je je grenzen? “Deze gast is van plan om eind van het jaar bij ons te komen logeren en vroeg of het mogelijk is om haar kat mee te nemen. ‘Ze is heel makkelijk en maakt nooit iets stuk. We kunnen eventueel een krabpaal meenemen. Het is die nacht oud en nieuw en ze is erg bang voor harde geluiden’.” Marleen, die online vermeldt dat huisdieren helaas niet welkom zijn, heeft een labradoodle. Dat lijkt haar geen goede combinatie met de kat. “Het is ook absoluut geen match met het dorp; er wordt de hele dag carbid geschoten. Ik ben altijd gastvrij, maar dit leek me geen goed idee.” Marleen heeft het contact met deze gast goed aangepakt door het netjes af te handelen en een eerlijk beeld van de situatie te schetsen.
Ook Carmen heeft haar grenzen een enkele keer op een nette manier aangegeven. “De dame in kwestie belde op en vroeg of het bad binnen of buiten stond. Vervolgens vroeg ze naar de afmetingen van het bad.” Carmen, die daadwerkelijk het bad heeft opgemeten voor de gast, gaat verder met haar verhaal. “Toen het hoofdstuk bad was afgesloten, vroeg ze of ik een bankstel heb staan. Die staat er niet, maar wel een goede stoel. ‘Ja maar, waar moet ik dan zitten?’ Ik legde uit dat ze lekker op het bed kunnen zitten, en toen vroeg ze hoe hoog het bed is.” Ook de koffiemachine en de prijs van de bed and breakfast kwamen ter sprake. “Ze schrok van de prijs en van het feit dat we duurder zijn dan een hotel. Er bestaat een algemeen idee dat een B&B altijd goedkoper is. Ik heb met haar gesproken over het boeken, maar besloot deze keer mijn grenzen aan te geven. Daarom heb ik netjes aangegeven dat er misschien een andere B&B is die beter aan haar wensen voldoet en waar ze zich fijner bij zal voelen.
Recensies
“Het is best moeilijk om grenzen aan te geven. Je kunt gasten niet zomaar weigeren en je wilt natuurlijk altijd vriendelijk blijven.” Dat Carmen en Marleen vriendelijk blijven, blijkt uit de recensies: beide dames hebben maar weinig slechte reviews ontvangen. “Een bericht in het gastenboekje is de leukste recensie die je kunt krijgen.” En tadaa, zowel Carmen als Marleen trekken het boekje tevoorschijn. “Het zijn persoonlijke, creatieve verhalen. Een mevrouw had de bloemen nagetekend en er allemaal kernwoorden omheen gezet. Ook was er een meneer die een prachtige haan had getekend.” Marleens buren hebben een haan en volgens afspraak blijft de haan binnen tot half negen ’s ochtends, in de hoop dat hij geen gasten wekt. “Maar die meneer kan dus geweldig tekenen. En wat blijkt: er zijn gasten die de haan juist leuk vinden.” Het landelijke gevoel van de bed and breakfast en de haan van de buren, geven sfeer aan een overnachting bij Marleen. “Ik maakte mezelf ongerust met het idee dat die haan een last is, maar nu laat ik het los. Hij is leuk en toepasselijk.” Op één recensie na uit een eerder stadium ontvangt Marleen nu alleen maar positieve reacties. “Van die recensie baalde ik, maar de rest is positief.” Carmen haakt direct in op het enthousiasme van Marleen. “Ja, bij mij is ook alles positief. En inderdaad, dat gastenboekje is heel persoonlijk. Die van mij staat vol met hartjes. Een van mijn favoriete reviews is de opmerking: ‘Wij hebben ons even als een god in Frankrijk gevoeld.’ De mooiste complimenten zijn wanneer mensen zeggen dat ze hier zo lekker slapen en dat het ontbijt een feestje is."
Handen uit de mouwen
Carmen herkent zich ook in het verhaal van de haan. Haar bed and breakfast ligt in een stad waar af en toe jongeren rondhangen. “Soms sta ik in mijn pyjama bij het open raam om te vragen of ze stil willen zijn. Ik doe altijd overal mijn best voor. Laatst had ik een gast voor wie ik veel gedaan heb, zelfs buiten de normale service om. Zoals het regelen van een fles ‘bubbels’ voor een speciale gelegenheid. Vervolgens krijg je een 8,4. Dan vraag ik me af of ze wel in de gaten hebben wat er allemaal achter de schermen gebeurt.” De recensie was verder vriendelijk en positief, dus Carmen concludeert dat de gasten tevreden zijn, maar een cijfer onder de negen kan bij haar toch in het hoofd blijven spoken.
“Een tijd geleden had ik gasten die een klein kind hebben. Ze gaven al snel aan dat ze kwamen overnachten om bij te slapen. Ik zag het als een compliment, maar waarom zouden ze hier komen om lang te slapen? Geniet lekker van de zee of ga naar de stille Veluwe.” Carmen stak haar handen uit de mouwen en nam de verantwoordelijkheid op zich. “De gordijnen gingen dicht en vanaf het moment dat ze arriveerden, liepen we op onze tenen. We hebben iedereen gevraagd om zachtjes te zijn en de hond lekker buiten in de tuin laten lopen. ’s Nachts waren die jongeren weer bij het raam. Ook hen heb ik geprobeerd rustig te houden.” Achteraf bleken alle zorgen gelukkig onnodig, er was niets aan de hand. “Ze hadden heerlijk geslapen. Het is service en warmte die je geeft; dat hoop je terug te zien in de reviews.”
Volgende keer
Volgende keer gaan we in gesprek over de mooie, memorabele en bijzondere herinneringen van de onderneemsters. Benieuwd naar het eerste gesprek of wil je Marleen en Carmen beter leren kennen? Lees alle berichten hier.