In de rubriek ‘B&B Inside’ worden actuele ondernemersvraagstukken beantwoord door ondernemers van B&B’s uit Nederland en het buitenland. De stelling luidt: Het onderdeel ‘Breakfast’ wordt minder belangrijk.
Peter van Geffen van Boutique B&B Villa Dalhof in Berg en Dal:
Bij ons wordt ontbijt helemaal niet minder belangrijk, integendeel zou ik zeggen! De meeste reviews roemen ons ontbijt. We serveren drie gangen aan tafel uit. Iedere dag een ander menu en altijd met een culinaire twist. Meestal ontbijten de gasten zeker een uur buiten op onze veranda, in het ochtendzonnetje.
We hebben dan leuke gesprekken waarin we afstemmen wat gasten nodig hebben. En we verwennen ze met een extra cappuccino. Ons ontbijtconcept past echt bij ons en Villa Dalhof, dus daar zijn we zuinig op. Ik adviseer alle B&B’s het ontbijt erin te houden, of zelfs hierin extra te investeren, om je te onderscheiden.
Boutique B&B Villa Dalhof is omringd door een stuwwal, bossen en wijngaarden. De bed and breakfast biedt per accommodatie drie suites en één kamer voor twee personen.
Debby van Wijngaarden van Stadhuisje Apeldoorn in Apeldoorn:
Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, want ons lichaam heeft energie en voedingsstoffen nodig om aan de dag te beginnen. Wist je dat je door te ontbijten een ochtendhumeur kunt voorkomen? Daarnaast is ontbijten ook een prettige en gezellige manier om samen de dag te beginnen.
Wij bieden onze gasten de mogelijkheid om te kiezen voor een ontbijtpakket. We zorgen dan onder andere voor afbakbroodjes, verse jus d’orange, zoetwaar, fruit, ham, kaas en kakelverse eitjes. We rekenen hier 7,50 euro per persoon voor. Ongeveer de helft van onze gasten maakt hier gebruik van. Veel gasten gaan echter ’s ochtends vroeg lopend of op de fiets naar de bakker, de slager, de biologische winkel en de kaasboer, hier gewoon om de hoek. Of ze nemen een eigen ontbijt mee.
Ik durf wel te stellen dat het onderdeel ‘Breakfast’ minder belangrijk is. Ik denk dat de locatie van het vakantiehuis, de service, gastvrijheid, het comfort en een goede prijskwaliteitverhouding belangrijker zijn dan een groots (door de gastheer en -dame aangeboden) ontbijt. Daarnaast is de keuken in ons vakantiehuis zo uitgebreid dat je, als gast, makkelijk zelf een ontbijt kunt maken.
Vakantiehuis ‘Stadhuisje Apeldoorn’ bevindt zich vlak bij de bossen van de Veluwe. De volledig uitgeruste vakantiewoning biedt privacy en is geschikt voor maximaal vier personen.
Paul van den Engel van B&B De Engelhoeve in Roderwolde:
In eerste instantie is mijn mening heel duidelijk, een B&B zonder ontbijt is geen Bed & Breakfast. Het klopt echter wel dat het ontbijt minder belangrijk wordt. Het gaat immers niet alleen om het ontbijt. Locatie, gastvrijheid, hygiëne en comfort zijn ook belangrijke punten die meespelen. Sinds de opening van mijn B&B bied ik het bijgebouw, ter grootte van twee kamers, als geheel aan via Natuurhuisje. Om de commissie te kunnen dragen is een verblijf via Natuurhuisje zonder ontbijt. Naar mijn mening geen probleem omdat gasten bij het huren van een recreatiewoning ook geen ontbijt verwachten.
Eigenlijk zou ik er niet over na willen denken of een B&B ook zonder ontbijt kan. Maar sinds de discussie rondom de btw-verhoging denk ik er wel over na. Waarom niet de kamerprijs gelijk houden en het ontbijt als optie aanbieden. Voor een kamer betaalt de gast 120 euro per nacht, inclusief negen procent btw. Bij een verhoging van de btw kost de kamer 133 euro. Dertien euro meer, wat gecompenseerd kan worden met een ontbijt
Of dit uiteindelijk voldoet aan de wens van de gast, vraag ik me af. Maar ja, de btw-verhoging komt eraan! Gelukkig hebben we 2025 nog om erover na te denken.
B&B De Engelhoeve biedt twee kamers, elk geschikt voor vier personen. In het luxe logement in het achterdeel van de woonboerderij bevinden zich twee ruime kamers, elk voorzien van een tweepersoonsbed.
Gretha ter Haar van B&B Aan de Zuyderzee in Bunschoten-Spakenburg:
Ik vind juist dat het onderwerp ontbijt steeds belangrijker wordt. Ik heb de B&B nu twee jaar, het eerste jaar had ik nog niet veel ontbijt. Als je bij ons boekt via Booking.com of Airbnb, zit het ontbijt er niet standaard bij. Dit kun je wel bijboeken, maar dat werd het eerste jaar niet vaak gedaan. Nu krijg ik meer boekingen via Bedandbreakfast.nl, waar het ontbijt wel bij inbegrepen is. Ook merk ik dat via Booking.com en Airbnb nu vaker een ontbijt wordt bijgeboekt.
Zelf vind ik het ontbijt een van de leukste dingen van de B&B, vooral vanwege de reacties van de gasten: ‘O, wat ziet dat er allemaal lekker uit!’ Je maakt even een praatje, vraagt of ze lekker hebben geslapen en wat ze die dag gaan doen. Ik merk dat de gasten dat ook leuk vinden, anders is het allemaal wat onpersoonlijker. Daarnaast vind ik het leuk om nieuwe recepten en producten uit te proberen en ik denk dat ik net zo geniet van het ontbijt als mijn gasten. Dus voor mij is het ontbijt heel belangrijk."
B&B Aan de Zuyderzee beschikt over één suite met een tweepersoonsbed en een slaapbank. De accommodatie is gelegen midden in het centrum van Bunschoten-Spakenburg.
Gerard Bos van B&B Villa Branca in Barreiros, Portugal:
De stelling veronderstelt een verschuiving in de wensen en de beleving van gasten. Als het ontbijt minder belangrijk is, wat wordt dan belangrijker voor de gast? Ik vermoed dat de totaalbeleving wordt gevormd door de informatie die de gast vooraf verzamelt voordat een keuze wordt maakt. Dit omvat de website, prijs, recensies, de kwaliteit van het bed uiteraard, het ontbijt in al zijn geuren en kleuren, en de gastvrijheid van de gastheer en gastvrouw. Al deze factoren samen bepalen hoe je de ervaring zult beleven. Geven gasten punten aan deze zaken? Ik denk het niet. Gasten reageren voor, gedurende en na hun verblijf op zaken die hen opvallen. Zowel positief als negatief. De gastervaring wordt niet afgemeten aan het broodje kaas, het zwembad of de service, maar aan het geheel. En dat geheel is het verhaal van het verblijf.
Wij zien geen verschuiving in het belang van het ontbijt. Misschien komt dat door de manier waarop wij het ontbijt aankleden: een mooi gedekte tafel met lokale producten. Wij informeren over de mogelijkheden en bieden regionale producten aan. Het broodje kaas wordt gepresenteerd met een verhaal over die kaas, de leverancier of de koeien. De koffiemachine bedienen wij voor de gasten bediend, tot zij zich vrij genoeg voelen om zelf te pakken. Het sinaasappelsap wordt, voor de gasten hoorbaar, vers geperst en heet ‘Jus d'orange Fabuloso’. Het eitje is bij ons ‘Ovo Fabuloso’ en een verhaal op zich. Dit zorgt voor structuur bij de volgende ontbijten.
Het gesprek aan tafel (wij hebben geen zakelijke gasten) is geanimeerd; ‘Waar ben je geweest?’ ‘Waar ga je naartoe?’ en wisselt in alle talen. Dagelijks proberen we de gasten een klein beetje te verrassen. Kijkend naar de stelling concludeer ik dat van een verschuiving naar minder belangrijk bij ons geen sprake is. Voor onze gasten wordt het juist iedere dag meer van belang om aan te schuiven.
B&B Villa Branca Barreiros, in het midden van Noord-Portugal, heeft plaats voor veertien personen verdeeld over vijf luxe kamers en een ‘self-catering’ appartement.
Wil je de reacties lezen op andere stellingen? Klik dan hier.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.