2023; Dé 5 trends waar je als B&B op kunt inspelen

Auteur: Jorine de Bruin
Ondernemen 10 januari 2023
2023; Dé 5 trends waar je als B&B op kunt inspelen

Zoals elk nieuw jaar, zijn er in elke branche nieuwe trends. Dat geldt uiteraard ook voor B&B’s (bed and breakfasts). Er zijn een vijftal punten waar je dit jaar extra aandacht aan kunt besteden waardoor je inspeelt op deze trends. Doen dus!

Duurzaam en ecologisch

Het runnen van een duurzame, ecologische B&B is een geweldige manier om een positieve impact te maken op de wereld en het milieu. Iets dat zeker in 2023 ook weer een belangrijk onderwerp is. Veel gasten zoeken tegenwoordig naar accommodaties die milieubewust zijn en zich inzetten voor duurzaamheid. Als B&B kun je hierop inspelen door bijvoorbeeld biologische producten te gebruiken, energiezuinige maatregelen te treffen en afval te reduceren. Er zijn een aantal stappen die je kunt nemen om ervoor te zorgen dat je B&B zo duurzaam en ecologisch mogelijk is.

Maak zoveel mogelijk gebruik van energiezuinige apparaten en Ledverlichting, dit kan helpen om het energieverbruik van je B&B te verminderen zonder dat je inlevert op comfort. Kies voor duurzame en milieuvriendelijke materialen zoals duurzaam hout en biologisch afbreekbare (schoonmaak)producten. Promoot het gebruik van het openbaar vervoer, dit kun je doen door op je website duidelijk aan te geven hoe ze jouw accommodatie het beste kunnen bereiken op deze manier. Bied biologische en lokale producten aan bij de maaltijd, hierdoor help je de lokale economie en de uitstoot van broeikasgassen verminderen. Maak gebruik van duurzame energiebronnen, zoals zonnepanelen of windenergie. Last but not least: vergeet natuurlijk niet om al deze stappen uit te lichten in je communicatie.

Lokaal

Steeds meer gasten willen plaatselijke cultuur ervaren tijdens hun vakantie. Als gastenverblijfeigenaar kun je hierop inspelen door lokale producten te serveren tijdens het ontbijt, activiteiten te organiseren die de lokale cultuur tonen en samenwerkingen te hebben met lokale ondernemers. Informeer in je omgeving bij andere ondernemers welke producten en/of activiteiten zij aanbieden en of je hier een fijne samenwerking van kunt maken. Op deze manier ondersteun je ook de lokale ondernemers die het in deze dure tijden ook niet altijd gemakkelijk hebben door hoge kosten. Tip: Bezoek ook zelf de attracties/musea/activiteiten bij jou in de omgeving zodat je je jouw gasten hier goed over kunt informeren. Een persoonlijke ervaring spreekt meer aan dan een folder of website.

Digitaal

De digitale wereld heeft ook invloed op de bed and breakfast industrie. Het is belangrijk om een professionele website te hebben, actief te zijn op social media en online reviews te hebben. Je kunt je website laten uitbesteden aan een lokale ondernemer die hier veel verstand van heeft wanneer je dit zelf ingewikkeld vindt. Zorg er in ieder geval voor dat jouw website up-to-date is en dat er geen oude evenementen op je site staan. Ook in 2023 blijft de kracht van social media onverminderd. Wil je meer leren over het inzetten van social media voor jouw B&B, dan kan ik je mijn cursus over social media aanraden. Deze vind je hier. Wil je met mij sparren over verschillende boekingssystemen die er zijn of hoe je goede online reviews kunt ontvangen? Stuur mij dan gerust een mail naar info@hoteljournalist.nl.

Exclusiviteit

Persoonlijk en exclusief, dat is waar gasten tegenwoordig veel waarde aan hechten. Jouw gasten hebben hier waarschijnlijk al een grote(re) voorkeur voor, omdat zij anders wel bij een hotel(keten) of vakantiepark hadden geboekt. Als B&B kun je hierop inspelen door bijvoorbeeld speciale arrangementen aan te bieden, de kamers op een unieke manier te decoreren en extra (persoonlijke) services aan te bieden. Weet je bijvoorbeeld van je gasten dat zij een jubileum te vieren hebben? Zet een (kleine) attentie klaar op de kamer met een handgeschreven kaartje. Zeker weten dat jouw gasten dit erg kunnen waarderen. Een gast wil zich gehoord en gezien voelen, probeer zoveel mogelijk één aanspreekpunt te hebben voor jouw gasten. Zo weten de gasten altijd bij wie ze terecht kunnen voor hun vragen over de accommodatie maar ook voor aanbevelingen voor leuke uitjes in de omgeving. Exclusiviteit kun je bereiken door speciale arrangementen aan te bieden, zoals een wijnproeverij of een romantisch ontbijt of diner. Of het gebruik van bepaalde wellnessfaciliteiten zoals een hottub of privézwembad. Uiteraard benadruk je dit ook waar je kunt in je communicatie.

Wellness

In deze drukke 24-uurs economie vinden veel meer gasten het belangrijk om echt even te ontspannen en te relaxen als zij een (korte) vakantie houden. Gezondheid en wellness worden steeds belangrijker bij het kiezen van de accommodatie voor je verblijf. Je kunt je gasten gezonde opties aanbieden tijdens ontbijt, zoals vers fruit, volkoren, granen en eiwitrijke opties zoals eieren en yoghurt. Het is ook een goed idee om informatie te verstrekken over de dichtstbijzijnde sportfaciliteiten en wandel- of fietsroutes in de omgeving. Als B&B kun je ook yoga of meditatiesessies aanbieden. Wanneer je als gastenverblijf zelf de beschikking hebt over één of meerdere wellnessfaciliteiten zoals een sauna of jacuzzi is dat natuurlijk een grote pré. Eventueel kun je ook een samenwerking aangaan met lokale wellnesscentra. Door gasten te helpen hun welzijn te behouden tijdens hun verblijf, kan jouw B&B een aantrekkelijke optie zijn voor gasten die op zoek zijn naar een gezonde vakantie.

Met de bovenstaande trends hoop ik je in ieder geval een paar tips in de goede richting te hebben gegeven om ook van 2023 een prachtig en financieel succesvol jaar te maken.

Jorine de Bruin

-> Jorine de Bruin verzorgt met haar bedrijf Hoteljournalist contentcreatie op maat voor gastenverblijven (B&B, hotel, vakantiehuis). Meer informatie, zoals een online leeromgeving en podcast speciaal voor gastenverblijfeigenaren, vind je op haar website.

Overig nieuws