Column Jorine de Bruin: If you don't pay, you don't pay attention

Auteur: Jorine de Bruin
Jorine de Bruin 1 juli 2022
Column Jorine de Bruin: If you don't pay, you don't pay attention

Geld is als mest; het is alleen goed als het wordt verspreid - Francis Bacon

Onlangs ontving ik een DM (privébericht) op Instagram met een verzoekje van een gastvouw, Ilse genaamd. Ilse beheert een prachtig gelegen B&B en zit bijna altijd vol. Eén van haar gasten had haar gewezen op het feit dat haar accommodatie niet goed vindbaar op social media was. Dat klopte. Omdat ze daar toch wel waarde aan hing, maakte Ilse een account aan op Instagram.

Gastvrouw Ilse had vervolgens geen idee waar te beginnen. Termen als ‘stories’ of ‘posts’ vlogen haar om de oren en zij zat letterlijk met haar handen in het haar. Gelukkig was Google haar beste vriend en zo stuitte Ilse op mijn online cursus ‘Social media voor gastenverblijven’. Precies waar ze naar op zoek was. Tot ze bij het afrekenen erachter kwam dat deze training € 71,- kost (excl. btw). En toen kwam ik om de bocht kijken, want ze stuurde mij vervolgens een DM (dat begreep ze dan weer wel op Instagram ;-)) dat ze dit een hoog bedrag vond. En dat ze op z’n minst recht had op korting als nieuwe klant.

Waarde delen

Nu zat ik letterlijk met mijn handen in het haar. € 71,- een hoog bedrag voor deze online cursus? Nadat ik was bekomen van de schrik ;), heb ik Ilse opgebeld. Dat komt altijd persoonlijker over dan communiceren per mail. Ilse en ik hebben bijna een uur aan de lijn gehangen. Wat ik Ilse heb verteld? Vooral uitgelegd. Ik heb mijn visie met haar gedeeld over het onderwerp ‘If you don’t pay, you don’t pay attention’. Hiermee bedoel ik dat wanneer je als gastenverblijfeigenaar een online cursus koopt van € 8,- of € 71,-, dat je dan al snel gaat denken dat die goedkopere cursus niks zal zijn. En daarnaast deel ik veel waarde in deze training, waarde die een bedrag van € 71,- al snel overstijgt.

Ilse begreep het. Ook mijn visie en gaf toe dat ze zelf bijvoorbeeld ook meer waarde hecht aan een luxe koffieapparaat dan een exemplaar met onbekend merk welke in de aanbieding is bij de Aldi. Kortom: als je niet betaalt, koop je ook geen aandacht. Uiteindelijk oversteeg mijn uurtarief natuurlijk al lang het bedrag van € 71,-, maar daar ging het mij niet om. Ik wilde vooral dat Ilse mij begreep en het verhaal erachter leerde kennen. (En daarnaast vind ik de vraagprijs voor mijn cursus absoluut niet te veel, eerder nog te weinig). Gun jezelf kennis als je ergens aan mee doet of iets koopt. Hetzelfde geldt voor de prijs van je gastenkamer(s). Hoe hoger de prijs, hoe meer de gast zichzelf iets gunt en dat ook verwacht.

Onbetaalbare investering

Ja, Ilse heeft de cursus inmiddels met succes gevolgd en haar bereik op Instagram groeit nog elke dag. Maar ze heeft vooral geïnvesteerd in zichzelf en heeft meer rust en ruimte als gastenverblijfeigenaar gecreëerd. En dat, beste gastenverblijfeigenaren, is onbetaalbaar.

Met gastvrije groet,
Jorine | Gastenverblijfcoach

P.S. Wil je reageren op deze column? Leuk! Dat kan via info@hoteljournalist.nl

-> Jorine de Bruin is gastenverblijfcoach. Voor gastenverblijfeigenaren die rust in hun hoofd en ruimte in hun dag willen. Met haar bedrijf Hoteljournalist inspireert en motiveert zij gastenverblijfeigenaren. Meer informatie, zoals de online cursus ‘Social media voor gastenverblijven’, live-events en een podcast speciaal voor accommodatie eigenaren, vind je op haar website.

Overig nieuws